Tiltaket ble innført 1. oktober og gjelder for vinterhalvåret, skriver Romerikes Blad.

– Som et av flere tiltak for å redusere driftskostnader har det blitt besluttet å sesongmessig fjerne tilbudet om bagasjetraller på Oslo lufthavn ved ankomst innland og enkelte områder på avgang, sier kommunikasjonsrådgiver Helene Wattanapradit Jensen til avisen.

Hun forteller at Avinor står i en krevende økonomisk situasjon og sparer rundt 9,2 millioner kroner på sparegrepet.

– Vi har kuttet en milliard i driften under og etter pandemien. Vi fortsetter å snu hver stein for å se på aktuelle tiltak for å redusere kostnadene ytterligere, sier pressevakt Helene Wattanapradit Jensen til NRK.

Hun forklarer at de i vinterhalvåret vil fjerne trallene ved ankomst innland og enkelte områder på avgang, der det er færre reisende.

– Det benyttes rundt 100-200 traller i døgnet på innland mot rundt 3-4000 i døgnet på utland, sier pressevakta.

Avinor beklager konsekvensen det vil få for de reisende.

På spørsmål om hvor mye de vil spare på å fjerne trallene, svarer Avinor at de vil spare rundt 9,2 millioner kroner i 2024.

Kostnadene knyttes blant annet til vedlikehold av trallene og bemanning for å rydde dem på plass etter bruk.

Selskapet utelukker imidlertid ikke at avgjørelsen om å fjerne bagasjetrallene kan bli endret.  ©