Flyet ventes å fylle tomrommet som oppsto da den siste Concorde-maskinen ble satt på bakken i 2003.

Tar tid

American Airlines, som er verdens største flyselskap målt i antallet passasjerer, har nå bestilt 20 av flyprodusenten Boom Supersonics Overture-fly, med opsjon på 40 til. Overture skal kunne fly opptil 80 passasjerer i sin all-business-kabin, og operere med en topphastighet på Mach 1,7. 

Selskapet, som allerede har en prototype, redesignet nylig jetflyet for bedre effektivitet og redusert støy.

Boom Supersonic er et Colorado-basert oppstarts-selskap, som har som mål å lede an i utviklingen av supersoniske fly innen kommersiell flyreise. I juni 2021 samarbeidet de med United Airlines, som bestilte 15 av Booms Overture-maskiner til rundt to milliarder kroner stykket, med opsjon for 35 til. Avtalen er verdt nærmere 30 milliarder kroner.

Det er ikke ventet at flyene kommer i normal passasjer-trafikk før mot slutten av tiåret.

Bærekraft

– Med dette er «supersonikken» tilbake, sier grunnlegger og administrerende direktør i Boom Technology Inc. Blake Scholl i et intervju.

Boom designer Overture skal frakte 65 til 80 passasjerer med hastigheter på Mach 1,7 over vann. Det er dobbelt så raskt som konvensjonelle jetfly. Med en rekkevidde på 7871 km vil en reise fra Los Angeles til Honolulu ta tre timer, eller Miami til London på litt under fem timer.

Boom sikter mot en bredere kundebase enn Concorde, som henvendte seg til kjendiser og de ultrarike med billetter som kostet opp mot fire ganger prisen for en typisk førsteklasses billett på den tiden. Bare 14 av de banebrytende supersoniske jetflyene ble noen gang bygget. 

Booms salg har allerede doblet det antallet.

Den planlegges at flyene skal kunne operere på hundre prosent bærekraftig drivstoff. Det er dog sagt lite om hvem som skal lage de renere motorene som skal drive flyene deres.

– Det handler ikke bare om motorteknologi, det handler også om motorens forretningsmodell. Det er mange muligheter for innovasjon der, mener Scholl. ©