Det er prognosebyrået Globetrender som basert på reiseteknologi-giganten Amadeus’ egne og andres ledende bransjedata har arbeidet frem de ulike trendene som vil utspille seg.

Retro er in

Dataene viser at mange «forandringstrøtte» reisende lengter etter enklere og lykkeligere ferier, drevet av tidligere erfaringer. Fenomenet kalt «rosa tilbakeblikk» er en av fem viktige trender som forventes å endre reiselandskapet det kommende året.

LES MER: Flere ønsker seg til «svarte natta»!

Amadeus 2025 Travel Trends-rapporten viser at nostalgi er en særlig sterk drivkraft bak fremveksten av det de kaller en «ny gullalder», der fortiden står i sentrum. Fra 90-tallets comeback av filmer og CD-er, til generasjon Zs forkjærlighet for digitale kameraer. Retro er rett og slett in – også i reiselivet. 

Mange prøver å gjenoppleve sabbatsår, eksotiske bryllupsreiser og barndomsdrømmer. 

Camping vokser

I USA har Airbnb for eksempel oppført et Polly Pocket-inspirert utleieobjekt – et dukkefenomen som oppsto på 1980-tallet. Her strømmer også amerikanere til Miami, mange for å gjenoppleve «Miami Vice» – en populær tv-serie på 1980-tallet.

Når millennials går inn i middelalderen, vil vi ifølge Amadeus se en gjenopplivning av den klassiske camping-ferien. Eurocamp er blant operatørene som opplever en enorm økning i bestillinger, og 2024 ser ut til å bli det beste året på fem tiår. 

I USA blomstrer sommerleirene for voksne også, med Club Getaway som rapporterer en ni prosent økning i inntektene fra deres voksensegmenter i 2024 sammenlignet med 2023.

I hvilken grad dette vil gjelde for Norge gjenstår  å se, men campingtrenden har i flere år vært en sterkt voksende trend også her på berget.

Fire andre trender

  • Personlig flyreise: Kunstig intelligens, mobilteknologi og VR vil smelte sammen for å skape svært personlige, tilkoblede og oppslukende opplevelser for reisende.
  • Banebrytende hoteller: Hoteller blir i økende grad reisemål i seg selv, ettersom reisende planlegger turer rundt ikoniske postkort-hoteller med unike identiteter.
  • Asia vokser: Asia forbereder seg på en reise-renessanse og har som mål å gjenvinne sin posisjon som en viktig aktør i den globale reiselivsindustrien.
  • Dating: Mange opplever digital dating som uinspirerende. Flere vil derfor bruke reise for å innlede mer ekte forhold, fra ferie-romanser til varige vennskap. ©