Tusener har ventet et halvt år på pengene for kansellerte reiser, en refusjons-ordning som kun skal ta syv dager. På grunn av Corona-pandemien har flyselskapene holdt igjen pengene. Om få dager avgjør Luftfartstilsynet om de skal bøtelegge flyselskapene, som hadde frist til 10. september med å komme med svar på når passasjerene skal refunderes.
Tilsynet ser alvorlig på at tilbakebetalingen tar så lang tid, selv om årsaken er åpenbar: Per i dag har ikke flyselskapene midlene som skal til å refundere sine kunder – og samtidig holde virksomheten i gang.
Les mer om refusjons-behandlingen HER og HER!
Ifølge NRK nærmer det seg en konklusjon på om ett eller flere flyselskaper skal få en straffereaksjon for å være for sene med å betale folk tilbake penger for innstilte flyreiser.
– Vi har mottatt flere redegjørelser, og det gjenstår noe møtevirksomhet med flyselskapene før vi er klare for å konkludere, sier tilsynets kommunikasjonsdirektør Håvard Vikheim til NRK.
Når møtene er gjennomført skal Luftfartstilsynet se på dokumentasjonen som er samlet, og deretter beslutte hvordan hvert enkelt selskap skal følges opp.
Brev fra flyselskapene til Luftfartstilsynet, som NRK har fått innsyn i, viser at Widerøe vil være i mål med tilbakebetaling i midten av september og Norwegian i løpet av oktober. SAS skisserer at de først kan være i mål 31. desember. Fristen for tilbakebetaling er egentlig sju dager. ©