Det er det europeiske luftfartsbyrået (EASA) som formelt står bak suspensjonen, som trer i kraft 1. juli. Nå får PIA seks måneder på seg på å ordne opp.
– PIAs autorisasjon til å operere i EUs medlemsstater er suspendert for en periode på seks måneder, skriver EASA i en uttalelse.
Det var i forbindelse med en etterforskning i mai at granskerne fant at minst 150 piloter hadde jukset på seg en pilotutdannelse. Faktisk var det andre som hadde tatt utdannelsen for dem, noe de var kompensert for av de som på falskt grunnlag fikk pilotlisensen.
Av de tilsammen 262 mistenkte er 141 ansatt i PIA. Pilotene og fagforeningene deres bestrider imidlertid Pakistans luftfartsminister Ghulam Sarwar Khans anklager og krever etterforskning.
Pakistan International Airlines har ruter til fire EU-land, inkludert Norge og Danmark.
Flyselskapet var sist i fokus da et av selskapets fly krasjet for vel en måned siden i den pakistanske metropolen Karachi. 97 mennesker døde.
Ifølge etterforskningen skytes ulykken at pilotene underveis i landingen av Airbus A320-maskinen var engasjerte i en diskusjon om Corona-epidemien.
– Kapteinen og andrepiloten var ikke fokusert, sa luftfartsministeren i forrige uke, ifølge den danske avisen Finans.
PIA er Pakistans nasjonale flyselskap, og har hatt fast rute til Islamabad og Lahore i Pakistan fra Gardermoen i flere år. At hele 262 av 860 pakistanske piloter opererte med falske lisenser har skapt sjokk og sinne ikke minst blandt de pårørende etter flystyrten 22. mai. ©