Hun er markeds- og administrasjonssjef i Ticket Feriereiser, et selskap som formidler reiser både i fysiske kontorer og via nett.
– Å bestille og gjennomføre reiser har tidligere vært så «lett» og alt har som regel vært uproblematisk, sier hun til Way2Go.
– Denne krisen har gitt mange et litt annet perspektiv på akkurat det.
Viktig for folk flest
Sakte, men sikkert åpnes verden. Vi er grundig rystet, og slett ikke over en gruoppvekkende pandemi som kommer til å følge oss i måneder og år fremover. Lavprisselskapet Norwegian tror for eksempel at de ikke vil være i gang med sine transatlantiske operasjoner før et stykke inn i 2022.
Samtidig er det flere lyspunkter. Land som Portugal har satt i gang tiltak som skal få i gang reiselivet, flyselskapene kommer trolig raskere på beina enn tidligere antatt, og hotellene har begynt å ta imot gjester.
I tillegg har restaurantene åpnet ølkranene.
Som reisende er vi likevel preget. Spørsmålene er mange, og flere vil det bli etter hvert som land etter land – uavhengig av hverandre – innfører sine regler. Det gjør det hele svært uoversiktlig for menigmann, som skal orientere seg i jungelen av forordninger.
På den bakgrunn vil de fysiske reisebyråene – i motsetning til de man forholder seg til på nett – få stor betydning, tror mange. Først og fremst i overgangen, men også i fortsettelsen.
– Ja, vi kommer til å bli viktig for folk flest, sier da også toppsjef Finn Vetle Hansen i den norske reisebyrå-kjeden G Travel bastant til Way2Go.
G Travel har bygd seg opp som en stor reisebyrå-aktør over hele landet, lenge med forretningsreiser som spesiale, og ser nå store overførings-muligheter til fritidsmarkedet.
– Ekspertisen som vi besitter i forretningsreise-segmentet blir viktig i tiden fremover, nettopp fordi kompleksiteten med et lite virus har blitt så stor, sier han.
Mange har utfordringer
Kravet til kunnskap som Corona har avstedkommet legger samtidig et ekstra press på reisebyråene, som på oss reisendes vegne nå må sette seg inn i denne kompleksiteten. «Hvilke avstands-regler gjelder når jeg skal til Ibiza?» for eksempel.
Mange sitter også nå og lurer på hva som skjer med den reisen de har bestilt. Myndigheten har for eksempel gitt reiseoperatørene muligheten til å forlenge tilbakebetalings-perioden, eller gjøre reisebestillingene om til såkalte «vouchers».
Det frigjør dem derimot ikke fra å gi god informasjon underveis.
– Mange har den siste tiden opplevd at det er problemer med å komme i kontakt med den de har kjøpt reise av, og det har skapt mye frustrasjon og irritasjon, sier Wolff Andresen.
Hun mener at de som har bestilt reisene sine gjennom reisebyrå har hatt en helt annen opplevelse.
– De har hatt noen å snakke med, som tar telefonen og besvarer mailer, sier hun.
Kommunikasjons-direktør Anette Maltun Koefoed i Berg-Hansen merker generelt at mange opplever utfordringer på privatreiser i sommerferien.
– Da er det alltid noen som har kjøpt flybilletter, eller opphold på steder som skulle være billige, men så sitter de der, forklarer hun.
– Da ringer de oss og sier at de aldri mer skal gjøre dette – og får hjelp til å komme seg hjem.
Under Corona-pandemien har Berg-Hansen fått en rekke slike henvendelser, og tilbakemeldinger på at folk nå søker trygghet.
– Reisende vil stille større krav til både reisebyrå og hvilken type reise de skal på, sier Maltun Koefoed.
Det tror hun de også er villige til å betale litt ekstra for.
Redningen
Da Internett for alvor ble «allemannseie» begynte vi også å leke reise-agenter. Nesten over natten kunne vi bestille fly og hotell direkte. Det tok helt av, og reisebyråene ble presset. Mange måtte innskrenke, og en rekke la ned.
Reisebyråene ble spådd en pinefull død.
Så oppdaget flere at det ikke var så enkelt likevel. Joda, et direktefly til København var greit å ordne selv, men når du skulle videre til New York, og trengte hotell begge steder var det ikke fullt så greit lenger.
For mange har derfor de gode, gammeldagse reisebyråene blitt redningen, og vil være det i fortsettelsen også.
Hotellet var heller ikke slik de glansede bildene viste.
I vakuumet mellom teknologi og forventning dukket fly- og hotell-søkemotorer samt nettreise-byråer (såkalte OTA-er) opp, noe som bidro til å forenkle prosessene, og gi en tilsynelatende bedre oversikt over markedet. Tilsynelatende, for ofte på grunn av mengden av slike tilbydere skapte det mer forvirring – og fortsetter å gjøre det.
Disse klarer heller ikke i like stor grad å følge opp når endringer skjer fortløpende, og store kriser inntreffer som krever øyeblikkelig og direkte handling.
For mange har derfor de gode, gammeldagse reisebyråene blitt redningen, og vil være det i fortsettelsen også.
– Det å ha noen å kontakte 24 timer i døgnet er kanskje viktigere enn noen gang, sier Maltun Koefoed.
Wolff Andresen er enig, og heller samtidig litt malurt i eget beger.
– Folk har en tendens til å glemme ganske fort, og etter hvert vil det være prisen som igjen blir hovedfaktor for mange, mener hun.
Når – for ikke å si om vi kommer så langt, etter den verste krisen i manns minne, er det noe vi faktisk skal være glade for. ©