Det skal blant annet dyttes inn 50 friske millioner fra regjeringen i markedsføringen av Norge som reisemål, hovedsakelig i Nord-Europa. Dette skal sikre at turistene raskt kommer tilbake.

– Det kommer til å bli beinhard kamp om utenlandsturistene når grensene åpner igjen, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

– Derfor vil vi nå doble midlene til internasjonal markedsføring, slik at turistene velger Norge og alt det flotte norsk reiselivsnæring har å by på, sier hun.

Stor oppfinnsomhet

Reiselivsstrategien ser i hovedsak på det langsiktige perspektivet for norsk reiseliv, ettersom Innovasjon Norge fikk oppdraget før coronapandemien begynte.

– Vi må ikke glemme utfordringene fra før pandemien. Næringen slet med det vi kan kalle voksesmerter. Det var for høyt besøkstrykk på en del steder i sommerhalvåret, mens det nesten ikke var besøk i det hele tatt resten av året, sa Nybø under lanseringen.

Næringsministeren håper reiselivsstrategien vil hjelpe næringen med å spre turistsesongen utover året. Det vil også bidra til å skape helårs arbeidsplasser i turistområder som Lofoten.

– Norge har mye å by på, og vi har mye plass, så det skulle vært mulig å spre det litt utover, sier Nybø til NTB.

Strategien oppfordrer blant annet ulike deler av reiselivet til å samarbeide mer og redusere klimaavtrykket sitt. Til sammen er det 23 forskjellige forslag i dokumentet fra Innovasjon Norge. Etterlevelse av FNs bærekraftmål står sentralt, og Nybø merker at det er stor omstillingsvilje i næringen.

– Vi ser at oppfinnsomheten er ganske stor, sier næringsministeren.

Gavepakke

For å hjelpe reiselivet med å lansere samarbeidsprosjektene åpner regjeringen for at slike prosjekter kan søke om midler fra en omstillingsordning som skal lyses ut med over 800 millioner kroner i potten.

Reiselivsaktører som Tromsø Friluftssenter kritiserer fokuset på langsiktig omstilling framfor hjelp til å komme seg gjennom resten av pandemien, skriver  NRK.

– Når vi har hatt utlysninger av denne typen tidligere, har de vært veldig populære, og mange har søkt. Jeg har forståelse for at ikke alle reiselivsbedrifter er helt der i øyeblikket, men erfaringene viser at dette er populært, sier Nybø.

Hun legger til at det fortsatt er kompensasjonsordninger på plass for bedrifter som trenger umiddelbar hjelp.

Bransjeorganisasjonen Virke har lite å utsette på selve tiltakene, men er skeptisk til gjennomføringsviljen.

– Denne strategien må følges opp, ikke legges i skuffen. Nå er det opp til regjeringen å vise om de mener alvor når de sier at de vil satse på reiselivet. Tiltakene i strategien trengs, nå må det bare leveres, sier leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv.

Bergmål kaller strategien en gavepakke til regjeringen og trekker fram fokuset på bærekraftig vekst og egne programmer for å satse på kulturopplevelser og mat- og måltidsopplevelser.©