Cruiseferier til Mexico vil med andre ord bli dyrere når noen av verdens travleste havner planlegger å legge til en passasjerskatt.
Ikke godkjent
Loven er den siste i rekken av tiltak for å dempe overturisme i landet. Historisk sett har Mexicos turistskatter vært rettet mot hotellbesøkende, mens cruiseskipreisende som, anses som «på gjennomreise», har blitt fritatt.
Forslaget om avgiften ble kunngjort etter en avstemning i landets nasjonalforsamling. To tredjedeler av den foreslåtte cruisepassasjerskatten skal brukes til å finansiere den meksikanske hæren.
Loven, som etter planen skal gjelde fra 2026, må fortsatt godkjennes av overhuset. «Dokumentavgifent for utenlandske passasjerer» forventes ellers å bidra til å dekke landets enorme budsjettunderskudd.
Skattlegges allerede
De meksikanske havnene Cozumel, Costa Maya og Cabo San Lucas er populære stopp for karibiske cruise, spesielt for skip med avgang fra Florida, Texas og Los Angeles.
Gebyret vil sannsynligvis bli lagt til passasjerenes totale cruisebillettkostnad i stedet for å bli absorbert av cruiseselskapene.
Over ti millioner passasjerer besøker Mexico med cruiseskip hvert år, med 3300 cruiseskipsankomster spådd for 2025, ifølge Florida and Caribbean Cruise Association (FCCA).
Havnen i Cozumel tar imot mer enn halvparten av alle Mexicos sjøfarende passasjerer og kalles «verdens cruisehovedstad». Den tar imot rundt fire millioner cruisepassasjerer per år, noe som gjør den til en av verdens travleste havner.
Noen meksikanske stater, som Quintana Roo-havnene, vil allerede begynne å belaste cruisepassasjerer med en skatt på rundt 60 kroner fra 1. januar neste år for å finansiere et nasjonalt «katastrofeforebyggings-fond». På den bakgrunn, under den nye loven, vil cruisepassasjerer i denne regionen måtte betale en total skatt på cirka 550 kroner.
Betydelig dyrere
Mens de fleste passasjerskatter går direkte til å forbedre infrastruktur, for eksempel havnefasiliteter eller implementere mer bærekraftige flåter, er det ikke klart hvorfor den nye Mexico-skatten øremerkes landets forsvar, men den meksikanske hæren har tidligere blant annet stått for bygging av jernbaner.
Flere av de store bransjeaktørene advarer ikke overraskende mot de nye avgiftene. De mener de vil avskrekke skip fra å legge til kai i Mexico og i stedet velge billigere karibiske cruise-reisemål.
Jamaica er ett mulig alternativ. Til tross for at det allerede belastes en skatt på rundt 220 kroner per passasjer der, er landet fortsatt konkurransedyktig priset.
– Om dette tiltaket blir implementert, vil det gjøre meksikanske anløpshavner blant de dyreste i verden, og sterkt påvirke deres konkurranseevne med andre karibiske reisemål, sier den meksikanske foreningen for shippingagenter i en uttalelse.
På samme måte sier Florida and Caribbean Cruise Association (FCCA), som representerer 23 store cruiserederier, i brevs form at tiltaket vil gjøre Mexico 213 prosent dyrere enn den gjennomsnittlige karibiske havnen.
FCCA uttalte at skatten får dem til aktivt å vurdere å «betydelig endre reiseruter».
Privat klubb
Dette er ingen tom trussel. For snart to tiår siden reposisjonerte cruiseindustrien skip og omdirigerte reiseruter for å unngå en heftig «hovedskatt» som ble pålagt ved havner i Alaska.
Skatten «kan også sette cruiseindustriens investeringer i landet i fare, inkludert milliarder i planlagte utbygginger og andre prosjekter,» advarer FCCA.
Cruiseselskapet Royal Caribbean International planlegger for eksempel å åpne en privat strandklubb i Cozumel i 2026, etterfulgt av et badeland kalt Perfect Day Mexico i 2027 nær cruisehavnen Costa Maya.
Mot 40 millioner
Mexico er ett av flere land som introduserer cruiseinitiativer på grunn av bekymringer for overturisme. Antallet globale havcruisepassasjerer er i det hele tatt på vei oppover. Karibia, Bahamas og Bermuda er de mest populære cruise-reisemålene.
I 2023 var det 31,8 millioner cruisepassasjerer på verdensbasis – et tall som anslås å nå 39,4 millioner innen 2027, ifølge Statista.
Flere populære cruisedestinasjoner i Europa har innført avgifter for å takle overturisme, inkludert Amsterdam og de greske øyene Mykonos og Santorini i sommermånedene.
Et økende antall karibiske land, inkludert Bahamas og Barbados, har allerede implementert passasjeravgifter for å finansiere miljø- og bærekraftsmål. ©