Andre kvartal markerte en historisk bunn for Norwegians trafikk. Selskapet hadde kun rundt syv til åtte av sine rundt 140 fly i luften – og ikke et eneste av de 37 langdistanse-flyene var i drift.

Stabilt innenriks

Mange følger nå spent med på hva selskapet planlegger fremover. Tidligere ble det varslet økt kapasitet opp til 20 fly i sommer. I september skal tallet opp i 25, men det kan også stige videre opp til 30.

– Vi prøver ut ruter. Går det ikke tar vi det tilbake til, og jeg tror vi vil ligge mellom 20 og 30 fly gjennom vinteren, sier konsernsjef Jacob Schram til økonomi-nettstedet E24.

Skulle Norwegian øke til 25 fly for så å gå ned mot 20-tallet mener Schram ikke det nødvendigvis er et tegn på at etterspørselen er dårligere, men at selskapet klarer å fly smartere og utnytte flyene vi har bedre.

«Totalt skal Norwegian sitte igjen med rundt 110 fly – av de rundt 140 de har per i dag.»

De nye reiserestriksjonene gjør at trafikken fra Norge og ut i Europa går nedover. Samtidig er det en viss stigning innenriks. Samtidig som Norwegian prøver å finne en balanse i etterspørselen ønsker Schram & co. heller ikke at konkurrentene får for fritt spillerom.

– Det kritiske er at flyvninger vi setter opp må dekke alle variable kostnader og helst betale noe av de faste kostnadene våre. Kan de betale noe av renteutgiftene våre også hjelper det virkelig, sa finansdirektør Geir Karlsen da de la frem kvartalstallene sist fredag.

Da fortalte også konsernsjefen og finansdirektøren om hvordan stadig endrede reiseråd og -restriksjoner gir raske utslag i billettbestillinger og -avbestillinger.

– Da Spania ble grønt kom det et massivt skift i antall bestillinger fra en dag til en annen. Når det ble rødt igjen skjedde det motsatte, og det kom mange avbestillinger, sa Karlsen.

Nå er det innenriksmarkedet som bidrar positivt.

Tror på langdistanse

Tross en omfattende redningspakke har Norwegian permittert eller sagt opp de fleste ansatte og tatt en rekke kostnadsgrep. Og de er ikke over. Samtidig fikk selskapet gjennom redningspakken gjennomslag for et svært viktig prinsipp i avtalene med leasingselskapene de leier fly av: Power-by-the hour – å ikke betale for fly når de ikke er i bruk.

I tillegg skal betaling kunne skje i form av Norwegian-aksjer fremfor vanlig kontanter, som vil spare Norwegian for 300 millioner dollar, ifølge finansdirektøren.

– Dette gir selskapet en enorm fleksibilitet, sa Karlsen.

Norwegian har kvittet seg med ti kortdistansefly, og har enda et fly som skal avhendes. Men fortsatt har selskapet ifølge Karlsen for mange langdistansefly. Det er snakk om totalt 37 Boeing 787 Dreamliner, som alle står på bakken, og som i dagens marked er svært vanskelig å kvitte seg med.

Langdistanse er den hardest Corona-rammede delen av flymarkedet, og planen er å kvitte seg med rundt halvparten av Dreamliner-parken. Totalt skal Norwegian sitte igjen med rundt 110 fly – av de rundt 140 de har per i dag.

Så kommer Norwegian til helt å droppe langdistanse-satsingen? Det avkrefter Schram på det sterkeste.

– Dette er en del av strategien vår og vi vil bevise at vår lavpris langdistanse-modell fungerer. Det blir krevende, men vi har lønnsomme ruter og vil få det til, sa Schram på pressekonferansen.

Det er nå kun selskapets kortdistansefly av typen 737–800 som er i trafikk, ettersom de 18 Max-flyene som er mottatt ble parkert lenge før corona med sine egne tekniske problemer.

– Vi tror ikke vi ser noen Max i luften i 2020, så vi tror definitivt det vil gå til 2021 før de er i luften igjen, sa Karlsen. ©