Det er særlig nordmenn som har tatt veien fatt og sjekket inn på norske hoteller. De utgjorde 70 prosent av alle gjestene.

Viktig kronekurs

De norske hotellene solgte 3,8 prosent flere hotellrom i juli i år sammenlignet med juli i fjor.

– Det er vekst i stort sett hele landet, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv til E24.

Rombelegget i juli hadde en vekst på 4,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

– Kronekursen spiller sikkert inn, samtidig ser vi jo en langvarig utvikling hvor Norge blir mer attraktivt. For eksempel vinner vi stadig kåringer som reiselivsdestinasjon, sier Habberstad.

Tallene NHO Reiseliv bruker, kommer fra statistikkselskapet som hotellene rapporterer til, Benchmarking Alliance, og er bearbeidet for NHO Reiseliv av Peter Wiederstrøm. 

Vekst fra utlandet

Den svekkede norske kronen har med andre ord ført til vekst i utenlandske turister. I første halvår i år hadde Norge fem millioner utenlandske overnattinger, et pluss på 14 prosent sammenlignet med samme tid i 2019.

Kinesiske turister bruker nå mer i Norge, blant annet på kjøp av norske luksusvarer, som er dyrere på den kinesiske hjemmebanen.

Det skriver nettstedet Euronews, som legger til at den svekkede norske kronen naturligvis gjør det dyrere for nordmenn å reise til utlandet. For eksempel gikk antallet norske ankomster til USA i de første seks månedene i år ned med 2,8 prosent til 85 212 norske ankomster til USA mot 87 655 i de første seks månedene av 2023.

Andre store utenlandsmarkeder med vekst i turister til Norge er Tyskland (27 prosent av alle utenlandske overnattinger), USA, Sverige, Nederland, Danmark, Spania og Belgia.

Euronews legger til at Norge også tiltrekker seg utenlandske turister med sitt image som reiseland med stort fokus på bærekraft. ©