Også verdiskapningen i norsk turisme har skutt i været.

Re-etablert

I både juni, juli og august var det vekst i antallet overnattinger – både fra året før og fra 2019, viser tall fra Innovasjon Norge.

– Sammenlignet med 2019, som var det siste normalåret for reiselivet før pandemien, har sommeren 2024 virkelig bevist at den norske reiselivsnæringen har klart å reetablere seg med styrke, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.

Rekordhøy verdiskapning

I juni ble det registrert 2,2 millioner kommersielle gjestedøgn, 3,7 millioner i juli og 2,4 millioner i august. Veksten er på henholdsvis 12, 15 og ti prosent fra i fjor.

Fra 2019 er veksten i de tre måneden på ni prosent, 18 prosent og 14 prosent.

Det var også rekordhøy verdiskapning i hele fjor i det norske reiselivet.

Fra 2016 til i fjor har samlet verdiskapning gått fra 81,6 milliarder til rekordhøye 101, 4 milliarder kroner. 

Veksten på 24 prosent tilsvarer i underkant av 20 milliarder kroner, og Oslo står for en firedel av veksten. ©