Og det er flere hoteller på gang.
Startet i oljeboom
«Norske» Conrad Hilton grunnla hotellkjeden Hilton i 1919, da han kjøpte sin første eiendom, Mobley Hotel, i Cisco i Texas. Det første hotellet med Hilton-merket var Dallas Hilton.
Hilton ble født i San Antonio, i det som den gang var New Mexico-territoriet, til norskfødte Augustus Halvorsen Hilton og Mary Genevieve Laufersweiler.
Unge Hilton utviklet gründerferdigheter ved å jobbe i farens landhandel i Socorro County i New Mexico, som delvis ble omgjort til et ti-roms hotell.
Det var der han fikk sin først smak på hotelldrift. Men før han tok steget fullt ut deltok Hilton i første verdenskrig, og allerede i forkant av den tiden hadde den driftige ConraD bestemt seg for å bli bankmann. Målet var å kjøpe seg en bank da han etter krigen ankom Texas, men endte i stedet med å kjøpe det 40 rom store Mobley Hotel i Cisco i Texas – midt under den voldsomme oljeboomen i delstaten.
På den tiden kunne et rom «bytte hender» tre ganger i løpet av dagen.
Resten er – som man sier – historie.
22 varemerker
I fjerde kvartal i fjor åpnet Hilton rundt 24 000 hotellrom, som er rekord for ett kvarteal. Totalt kjøpte konsernet 395 flere hoteller gjennom fjoråret – mer enn ett hver dag i snitt – med totalt 63 000 rom.
Det er en vekst på nærmere fem prosent sammenlignet med status ved utgangen av 2022.
Ved utgangen av fjoråret er Hilton på vei til å overta rundt tusen hoteller med totalt 130 000 rom.
I årene som kommer planlegger Hilton nesten 3 300 hoteller med 462 000 rom. Hilton har dermed flere hotellrom på vei enn noen gang før i konsernets historie.
Administrerende direktør Chris Nassetta i Hilton sier i en pressemelding «det er en økende etterspørsel over hele verden etter premium-hoteller med høyt servicenivå».
I fjor åpnet Hilton ytterligere to merkevarer, Spark by Hilton for den øvre delen av budsjett-markedet, og LivSmart Studios by Hilton for langtidsgjester.
Hilton-gruppen har dermed totalt 22 varemerker, primært innenfor hotell. I Scandinavia og Norge har Hilton en svært beskjeden tilstedeværelse. Amerikanske hotell-merkevarer har ikke helt klart å knekke den nordiske «hotellkoden». ©