Blant tiltakene for å oppnå norske klimamål er å styrke togsatsingen fra Norge via Danmark og Hamburg ned i Europa. Men selv om det er bevilget offentlige midler til det er det et stykke før det blir nattog til den danske hovedstaden fra Oslo.
Først dagtog
I dag må du bytte tog en eller to ganger om du skal ta et av de mange togene på dagtid mellom Oslo og København, eller omvendt, nemlig i Gøteborg og Malmø.
Det går med andre ord ingen direktetog mellom Oslo og København, og ikke på 24 år har det gått et direkte nattog mellom de to byene.
Jernbanedirektoratet konkluderte i en undersøkelse i 2021 med at det er markedsmessig grunnlag for nattog på denne strekningen, og som en løsning for å få igang trafikk til København mener kritikerne at det i første omgang bør settes igang direktetog på dagtid mellom de to hovedstedene.
Viktig for turismen
Et tog som om ikke så lenge er oppe og står er en nattogstrekning mellom den nordsvenske kystbyen Luleå og Narvik. Togoperatøren SJ skal overta den lange nattogstrekningen fra Stockholm til nordsvenske Luleå, og forlenge ruten videre til Narvik.
Togturen fra Stockholm tar cirka 12 timer. Videre fra Luleå er det snakk om en reise på åtte timer til den nordnorske havnebyen.
I en pressemeldingen skriver SJ at nattogtrafikken er viktig for både turisme og næringsliv i Nord-Sverige.
Det blir to avganger daglig i hver retning på strekningen Stockholm-Luleå/Narvik. ©