Etterspørselen etter cruise gikk rett i kjelleren da land etter land stengte ned. Før epidemien fikk fotfeste var etterspørselen i sterk vekst i de fleste markedene. Nå er det tvilsomt om sommersesongen i det hele tatt blir noe av.
Trolig vil ikke cruise være tilbake i førcorona-modus før langt inn i 2021.
Skapt et behov
Hele land – som Australia, Canada, Italia og Mexico – har stengt ned for all cruisetrafikk, noe som mer eller mindre har satt hele bransjen på pause.
– Uker med sosial distanse vil skape behov for samvær.
Cruiseselskapene hadde planer om å komme tilbake allerede i mai, men cruise-eksperter mener at de tidligst vil være i aktivitet igjen i juni. Sannsynlig vil det ikke være en åpning før betydelig senere enn det.
– Hele systemet er frosset, og trolig må minst 50 ting skje før cruiseselskapene kan fungere normalt, sier cruiseeksperten Mike Driscoll i en kommentar i bransjens nyhetsbrev Cruise Week.
Det viktigste av disse er trolig å få passasjerer på trua igjen.
– Cuise er veldig vanskelig å selge hvis deler av verden er i lås, sier en annen ekspert, Andrew Coggins.
Han er professor med Lubin School of Business ved Pace-universitetet, og har et spesielt våkent øye mot det som var den hurtigst voksende delen av internasjonalt reiseliv.
– Publikum må være overbevist om at de er trygge, understreker han, og spår at det vil gå mange måneder før cruise-industrien er på fote gjen.
For før det kan skje må en rekke utfordringer løses, blant annet omplassering av flåter. En flodbølge av tilbud vil trolig også finne veien til kundene. Cruise-bransjen trenger med andre ord ord betydelig starthjelp når Corona-krisen er over, og mye av det må skje for egen maskin.
En av industri-nestorene, Richard Fain – styreleder og administrerende direktør i Royal Caribbean (delvis norskeid) – mener likevel bransjen vil klare å ri stormen av.
– Uker med sosial distanse vil skape behov for samvær. Å skape ferieminner vil være veldig etterspurt når den nåværende situasjonen er over, sier han.
Inntil videre skal de mer enn 300 cruiseskipene blant annet rengjøres, bemannes igjen og omdisponeres. Det er en enorm oppgave.
Mens noen skip har et minimum av mannskap ombord, som holder dem noenlunde i gang, vil andre kreve betydelig innsats for å bli operative. Men dette er trolig den minste utfordringen.
– En oppstart av cruise vil ikke minst kreve en betydelig innsats for å overbevise publikum om at cruise er trygt igjen, sier bransje-eksperter.
Vil være ivrige
PR-tiltakene vil trolig innebære fokus på rengjøring av skip, som også inkluderer at besetnings-medlemmene har vært gjennom COVID-19-tiltak. Men skulle oppstarten skje for tidlig, og viruset bryter ut igjen, kan det få svært uheldige følger. Det må derfor utvises særlig forsiktighet.
– For cruiseselskapene vil man trolig forutsette at fremtidige gjester og mannskaper blir vaksinert før avgang, sir Coggins.
Men det avhenger av utviklingen av vaksine, som fortsatt er et stykke unna, selv om arbeidet med den skjer på høygir.
En fersk meningsmåling utført av nettstedet Cruise Critic viser at 66 av alle de spurte ville dra ut på cruise igjen så snart Corona-krisen var over. Ti prosent sa de ville cruise mer enn noen gang.
Før pandemien vurderte flere av cruise-selskapene å innføre nye regler for gjester med kronisk sykdom. Blant nye retningslinjer er at passasjerer over 70 år må oppvise en legeerklæring som bevitner at de fysisk er i stand til å cruise.
– Vi er sikre på at flertallet av kundene våre er ivrige etter å komme seg ut på havet.
I oppstarten etter krisen vil cruise-selskapene trolig gjøre noen testseilaser, eksempelvis tre- til fem-dagers seilinger til Bahamas og Karibia.
Samtidig satser ett rederi stort på fremtiden allerede. Crystal Cruises kunngjorde i mars om et nytt 140-dagers verdenscruise fra Miami til Barcelona, via det sørlige Stillehavet og Australia, med stopp i Asia og Afrika. Det inkluderer også Tahiti, Seychellene og Maldivene.
Det cruiset går imidlertid ikke av stabelen før i 2023, og da har man forhåpentligvis overvunnet Corona-viruset for lengst.
I likhet med flere flyselskaper tilbyr noen cruise-rederier ulike rabatt-og kreditt-ordninger om man ombooker avlyste seilinger. Troen på fremtiden er med andre ord fremdeles sterk.
– Vi er sikre på at flertallet av kundene våre er ivrige etter å komme seg ut på havet. Etter et par-tre måneder med lockdown vil de være mer ivrige enn noensinne etter å komme seg på cruise, er Richard Fains påstand.
På cruisebransjens vegne lever også vi i håpet. ©
Hvorfor blir vi aldri lei av cruise – LES HER!
Les om et annerledes cruise i Asia HER!