Mange av oss har opplevd å få bøter etter en trafikkforseelse i utlandet. Det mest typiske er å kjøre for fort forbi en fotoboks.
Kan tas for mer
Nå har Europaparlamentet blitt enige med 570 mot 36 stemmer om et vedtak som gjør at du kan bli bøtelagt for langt flere trafikkforseelser i utlandet.
Bakgrunnen for forslaget er at så mange som 40 prosent av lovbryterne slipper unna. Det er samtidig et ønske om at landene nå i større grad skal hjelpe hverandre med å finne utenlandske sjåfører som har begått en trafikkforseelse.
I tillegg skal du kunne tas for mer, ikke bare når du kjører fort fort, med promille eller unnlater å stoppe ved rødt lys. Nå skal du også kunne bøtelegges for farlig parkering og forbikjøring, kryssing av hel linje og påkjørsel.
Ingen private selskaper
I tillegg vil innkrevingen av bøter på over 70 euro ( rundt 800 kroner) kunne overtas av myndighetene i landet der lovbryteren bor på forespørsel fra landet der forseelsen fant sted.
EU-landet der trafikkforseelsen skjedde vil ha 11 måneder fra datoen for lovbruddet til å utstede et varsel. Varselet skal inneholde tidspunkt og omstendigheter ved lovbruddet, samt opplysninger om hvordan forelegget kan påklages.
Med andre ord kan du altså få en bot nesten et år etter at du begikk lovbruddet.
Samtidig blir det forbudt å overlate innkrevingen av bøter til private selskaper, som har vært en praksis i mange land. Dette vil imidlertid først gjelde to år etter at regelverket innføres.
Kan ta tre år
– For å øke trafikksikkerheten må EU-landene samarbeide og ha effektive verktøy for å straffe trafikkforbrytere fra andre land. De oppdaterte reglene vil bidra til å oppnå dette, men er også fordelaktige for sjåfører, som vil motta informasjon innen en streng tidsramme, på et språk de forstår og med en beskrivelse av klagebehandlingen, sier polske Kosma Zlotowski i Europaparlamentet.
Forbudet mot bruk av private selskaper til å kreve inn bøter vil effektivt beskytte sjåfører mot svindel og lekkasje av personopplysninger
Når Unionsrådet formelt har godkjent vedtaket, vil medlemslandene ha tre år på seg til å implementere dem. ©
Kilde: Elbil24