Flyselskapets svenske toppsjef John Lundgren beskriver da også timingen som «fenomenalt god». Ifølge ham er det nettopp ferie- og fritidsmarkedet som kommer til å dra verdens flyselskaper ut av krisen.

– Vi har distribusjonen, eiendelene, nettverket og kompetansen, sier han til bransjenettstedet Travel Weekly om easyJets nye satsing.

TOPPSJEF: easyJets Johan Lundgren tror ferie- og fritidsmarkedet er det som vil dra flyselskapene ut av Corona-krisen.

EasyJet som turoperatør

Han understreker også at reisemålene som er avhengig av besøk – og hotellene der – vil være svært interessert i å komme i gang så fort som overhode mulig. Særlig i Storbritannia har det oppstått et vakuum etter at Thomas Cook la inn årene. Også andre aktører er ikke lenger på på plass.

– Markedet er derfor helt annerledes enn for tre-fire år siden, mener Lundgren.

I denne videre prosessen og i det noe ukjente terrenget som har oppstått under Coronaen blir flyselskapene en viktig tilrettelegger.

Pandemien har bidratt til flere grunnleggende endringer i våre reisevaner. Det kommer til å merkes lenge etter at vi kan begynne å reise igjen. Særlig har skiftet påvirket forretningsreisene. Hundre-tusensvis – trolig flere millioner – kommer ikke til å reise i like stor grad som tidligere. Mange av reisene blir erstattet av konferanse-samtaler. I tillegg blir det lagt enda bedre til rette for arbeidstakere å kunne jobbe hjemmefra – hvor enn det måtte være. På Frogner i Oslo, eller på en eller annen sydhavsøy.

Det siste vil også komme til å påvirke reisemønsteret.

Det virker som om Lundgren med bakgrunn fra turgiganten TUI reposisjonere easyJet for den nye tid, og er trolig ikke alene om det. Med sitt eget turoperatør-selskap snur easyJet Holidays litt på flisa. Både Ving og Apollo er turoperatører, som også eier noen fly. easyJet er på sin side et flyselskap som nå også blir turoperatør. Slik skaper de sitt eget økosystem.

Det er ingen ukjent tankegang. Før Corona var også Norwegian i ferd med å bygge opp noe tilsvarende, om enn noe fragmentert og ikke som en adskilt, definert enhet.

Over hele Europa

Også i tidligere tider var flyselskapene mer involvert i hele turoperasjonen. Radisson het som kjent tidligere SAS Radisson – flyselskapet eide lenge den kjente hotellkjeden. Og i Finnmark sto SAS bak den lille hotellkjeden SAS North Cape Hotels, der det ble satset stort på landoperasjoner som snøscooter-kjøring og andre aktiviteter – i hotellenes regi.

Innenfor cruise har for eksempel en aktør som Hurtigruten også sett verdien av å eie en større del av verdikjeden, blant annet med turoperasjon på Svalbard

Mye tyder med andre ord på at det vil gå mer og mer i retning av at flyaktørene får er sterkere grep om hele verdikjeden. Om det blir en slags mellomfase gjenstår å se.

– Jeg er litt skeptisk til at flyselskaper skal begynne med ting som ligger utenfor deres kjernevirksomhet, som er å fly fra A til B, sier luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs til Way2Go, og henviser til SAS’ hotellvirksomhet som ikke var spesielt vellykket. 

Han mener det rett og slett ikke er nødvendig – særlig i markeder der det allerede er mange aktører.

Hør luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs’ kommentar om Corona-situasjonen HER!

easyJets Lundgren ser tydeligvis noe annerledes på det.

– Vi flyr til flere fritidsdestinasjoner enn noe annet europeisk flyselskap, forklarer han, og mener merkevaren er en «valuta» som også kan anvendes på andre områder. Som nettopp turoperasjon.

– easyJet Holidays kan bli  et opplagt valg om du vil reise på ferie og i tillegg bestille hoteller, ikke bare flyturen, sier Lundgren.

Holidays toppsjef Garry Wilson er tidligere produkt- og innkjøpsdirektør i TUI, og easyJet har ifølge Lundgren dermed «det beste teamet med noe av den beste ekspertisen i Europa».

– I tillegg har vi en kostnadseffektiv organisasjon, og tar heller ingen risiko for eksempel på hotellsiden fordi vi er så store, mener han.

easyJet har også distribusjonen på et nettsted som ifølge Lundgren er et av de mest besøkte i Europa – med et tilleggs-konsept som han nå ser for seg kan bygges ut over hele Europa. 

Europas reiseliv går spennende uker og måneder i møte. ©