Det kommer fram i en veileder fra Helsedirektoratet med smittevernråd for luftfarten som er utgitt i samarbeid med Folkehelseinstituttet.
– I flykabinen er det god utskiftning og filtrering av luften, og det er mulig å begrense kontakten mellom ansatte og passasjerer. Derfor kan helsemyndighetenes generelle anbefaling om minst en meters avstand mellom personer fravikes. Et tomt sete mellom hver passasjer gir tilstrekkelig avstand, og det samme gjør midtgangen, heter det i veilederen.
Overordnet blir passasjerer og ansatte bedt om følge de generelle rådene om hånd- og hostehygiene, og alle som er syke må holde seg hjemme.
Flyselskapene blir også bedt om å sørge for god tid til å fylle opp og tømme fly.
– I et langstrakt land som Norge er luftfarten en viktig del av transporttilbudet. Det skal være trygt å reise med fly, og både reisende og ansatte skal føle seg trygge for smitte både i lufta og på bakken, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). ©
Sjekklister for tiltak på flyplass
Innsjekkingsautomater, minibanker og selvbetjent bagasjeinnlevering
* Sikre avstand mellom passasjerer i kø og mellom automater/skranker (annenhver)
* Oppfordre til innsjekk på telefon
* Sett opp hånddesinfeksjon til kunder
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
Innsjekkingsskranker, serviceskranker og gater
* Sikre avstand mellom passasjerer i kø og mellom skranker
* Holde avstand mellom skranker (annenhver)
* Montering av pleksiglass for å beskytte ansatte
* Sett opp hånddesinfeksjon til kunder
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
Heiser, rulletrapper, rullebånd osv
* Maks antall passasjerer
* Oppfordre passasjerer til å holde avstand (plakater)
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
Sikkerhetskontroll, toll, passkontroll
* Sikre avstand mellom passasjerer i kø og mellom rekkene
* Montering av pleksiglass for å beskytte ansatte
* Sett opp hånddesinfeksjon til kunder før kontrollen
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
Bagasjeutlevering
* Sikre avstand mellom passasjerer
* Sett opp hånddesinfeksjon til kunder før bagasjeutlevering
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
Venteområder
* Øk avstand ved å bruke annenhver stol
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
Kaféer og restauranter
* Øk avstand ved å bruke annethvert bord
* Sett opp hånddesinfeksjon til kunder
* Restauranter må ellers følge krav til virksomheter hvor det serveres mat
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
* Kontantløs/kontaktløs betaling
Butikker og kiosker
* Sikre avstand mellom kunder
* Montering av pleksiglass for å beskytte ansatte
* Sett opp hånddesinfeksjon til kunder
* Forsterket renhold på hyppig berørte punkter
* Kontantløs/kontaktløs betaling
Fellesområder (lekerom, stillerom)
* Lekerom bør stenges
* Sikre avstand mellom personer/maks antall av gangen
* Sikre hyppig renhold på hyppig berørte punkter
* Sett opp hånddesinfeksjon
Toaletter
* Hyppig renhold
* Bruk papirhåndklær, ikke lufttørker
* Angi maks antall inne på toalettet
Ombordstigning og ilandstigning
* Sikre god organisering og planlegging
* Legg inn godt med tid, og utfør ombordstigning/ilandstigning puljevis/radvis
* Fyll opp flyet i rekkefølge slik at passasjerer ikke må krysse hverandre
* Passasjerer må bli sittende til det er deres tur til å gå ut av flyet
* Sikre avstand mellom passasjerer og mellom passasjerer og ansatte
* Tilby hånddesinfeksjon til passasjerer før påstigning og ved avstigning
Buss til og fra fly
* Sikre god organisering og planlegging
* Sikre tilstrekkelig kapasitet for å opprettholde avstand
Sitteplasser i flyet
* Passasjerer som ikke er i samme husstand skal sitte på annethvert sete
* Rengjøring av felles berøringspunkter, inkludert setebelter, armlener, bord og annet.
Bagasje på flyet
* Begrens bruk av håndbagasje i kabinen som ikke kan plasseres under setet.
Matservering
* Unngå matservering eller
* Del ut porsjonert mat og drikke på forhånd eller under påstigning
Toaletter
* Et toalett bør reserveres for ansatte
* Passasjerer oppfordres til å bruke nærmeste toalett
* Unngå kø
* Hyppig renhold
Passasjerer med behov for assistanse
* Sørg for god håndhygiene før og etter kontakt med den som skal ha assistanse
* Munnbind vurderes i hvert enkelt tilfelle
* Rullestoler osv rengjøres etter bruk
Spesielt for ansatte
* Hold god avstand til passasjerer ved på‐ og avstigning
* Reduser unødvendig kontakt med passasjerer
* Organisér de ansatte slik at de håndterer ulike deler av kabinen
* Holde avstand til andre ansatte der det er mulig