Sist søndag satt en ny generasjon kvinner seg bak styrestikka på Moskvas t-banevogner, etter et lengre forbud. Det er et år siden Russlands arbeidsdepartement bestemte at kvinner skulle få lov til å kjøre tog i storbyens undergrunn, og nå har den første kohorten fullført et opplæringsprogram og kommet inn i arbeidsstyrken.
Av de 25 kvinnene som startet kurset fullførte 12, som nå skal ut i arbeid.
– Neste år vil minst 50 nye ansatte slutte seg til våre kvinnelige sjåfører, heter det i en uttalelse fra arbeidsdepartementet.
– Vi er veldig stolte over at transport i Moskva er et territorium som er tilgjengelig for mennesker uavhengig av kjønn, skriver departementet videre i sin uttalelse.
Kvinner fikk kjøre tog på nettverket fra 1936, men et forbud mot å ansette nye kvinnelige sjåfører ble innført på begynnelsen av 1980-tallet. Forbudet ble forklart med at kvinner skulle «beskyttes mot tung fysisk anstrengelse og ugunstige arbeidsforhold». Nå er imidlertid mange av de opprinnelige ugunstige og tunge prosessene automatisert.
Les mer om Moskva HER!
Kristina Vakulenko var en av de første kvinnene som meldte seg på programmet.
– De nye Moskva-togene er moderne, så arbeidsforholdene er mye bedre enn de var før, sier Vakulenko til det statlige nyhetsbyrået TASS. Hennes mann også er metrosjåfør.
– Siden dette er første gang jeg gjør dette kan jeg ikke uttale meg, men mannen min sier at forskjellen fra den gamle modellen til de nye er veldig merkbar, sier 31-åringen.
Vakulenko sier opplæringsprogrammet er «vanskelig», men en fin gulrot er at sjåfører får 48 dagers ferie hvert år. Det er også utviklet spesielle uniformer for kvinnelige sjåfører, som får lov til å velge mellom skjørt eller bukser.
Omtrent 36 prosent av Moskva metros totale arbeidsstyrke på 62 000 ansatte er kvinner, ifølge uttalelsen.
Det omfattende metro-systemet ble startet på 1930-tallet, og er kjent for sin spektakulære arkitektur. Å ta T-banen har blitt sammenlignet med å reise gjennom et nasjonalt kulturarvsted. ©