Togteknologien på verdensbasis utvikler seg i rakettfart, særlig i Asia. Det spekuleres allerede om nettverk av høyhastighetstog mellom Europa og Asia som langt på vei kan erstatte mye av dagens flytrafikk.
Inntil en slik infrastruktur er på plass arbeider Kine med sitt eget nettverk, og nylig introduserte landet sitt nyeste «kuletog» som særlig er myntet på den nordlige delen av landet.
Ifølge CNN kan CR400AF-G-toget ikke bare nå hastigheter opp mot 350 kilometer i timen. Det tåler også temperaturer som minner om dem vi kjenner fra det indre av Finnmark – eller Sibir i Russland.
Det nye toget eies og drives av statseide China State Railway Group og debuterte i Beijing 6. januar. Toget skal koble hovedstaden til noen av Kinas nordøstlige destinasjoner, byer som Shenyang og Harbin, som er noe av bakgrunnen for det spesielle fokuset på kulderesistens.
Harbin ligger for øvrig i Kinas kaldeste delstat der den årlige internasjonale is- og snøskulptur-festivalen går av stabelen.
Noe av utfordringen med sterk kulde er at togenes bremsesystemer har en lei tendens til å låse se. Men ifølge toppsjef Zhou Song i det statlige jernbaneselskapet er de nye togene konstruert slik at bremsene beveger seg selv når toget står i ro.
– Det blir litt som når vi mennesker tramper med beina for å holde varmen, som Zhou Song forklarer det overfor CNN.
Toget er utstyrt med andre innovative funksjoner som beskytter det mot ekstrem kulde, rapporterer CNN. Det inkluderer i tillegg til temperatur-bestandige bremser også ulike kompositter i materialene som i tillegg til å tåle kulde også gjør at toget bruker mindre energi.
Kina og Japan arbeider intensivt for å utbedre og utvikle sine jernbanesystemer. Et av de nye høyhastighets-togene Kina har laget kan gå uten fører mens Japan på sin side er kommet langt med et tog- og jernbane-nettverk som kan stå imot jordskjelv. ©