Da Wizz Air tirsdag annonserte sin ankomst med oppstart allerede 5. november var Norwegian raskt ute med å svare på den ungarske konkurrentens prisutspill på 199 kroner én vei. Den norske lavprisaktøren reduserte sine priser ned til Wizz Airs nivå, og sågar under det.
Ny aktør
Dette har fått blant annet flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank til å reagere. Han mener Wizz Airs tilstedeværelse kommer på verst tenkelige tidspunkt for SAS og Norwegian. For i motsetning til disse to har Wizz Air en betydelig kapitalbase å konkurrere ut fra.
Konkurransen vil utvilsomt føre til lavere priser, penger som de to skandinaviske selskapene ikke har. Wizz Air har operert ut fra Norge siden 2006, men det er først nå de drar gang innenriksruter.
De benytter med andre ord muligheten når de to andre er på sitt mest sårbare, en kamp som i verste fall kan ende med at både SAS og Norwegian må kaste kortene. Førstnevnte har riktig nok fått tilført mer kapital, men det holder ikke i det uendelige. Norwegian på sin side har varslet at de trenger mer kapital.
I tillegg er et fjerde selskap på vei inn i det norske markedet, som anses som svært lukrativt all den stand vi nordmenn reiser mer enn noen andre per capita innenriks. Flyarvingen Erik G. Braathen annonserte tirsdag at han sammen flere tidligere avhoppere fra Norwegian drar i gang et nytt flyselskap, som etter planen skal på vingene mot sommeren 2021.
All satsingen avhenger imidlertid at nordmenn begynner å reise igjen, og det er ikke gitt. Corona-pandemien holder fortsatt landet i et solid grep, og reiselysten har på ingen måte tatt seg vesentlig opp.
– Trafikken i SAS sine markeder har implodert, og gjenreisningen av reiselysten ser ut til å bli en langdryg affære, sier Pedersen.
Blodbad?
Han tror også at SAS som et profilert selskap mot forretningsreise-markedet vil måtte dreie virksomheten mer mot ferie-og fritidsmarkedet. Dermed møtes alle aktørene i en frenetisk kamp om de samme reisende, som i stor grad fortsatt sitter på gjerdet i påvente av at Corona-viruset skal slippe taket.
Men det gjør det ikke med det første. For selv om det norske markedet på sikt vil ta seg opp er Wizz Airs satsing trolig uansett rent strategisk. «Dette er krisen de har ventet på», for å omskrive en tidligere uttalelse fra selskapsledelsen.
Også flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir peker på Wizz Airs pengebinge på rundt 17 milliarder kroner.
– Wizz Air bruker pris for å drive markedet og utfordre de øvrige selskapene, sier han til nettstedet Flysmart24.
Det har de altså nå anledning til. Selskapets er i tillegg ekstremt kostnadseffektivt, noe de også blir sterkt kritisert for i Norge fordi de ikke tillater de ansatte å organisere og dermed i stor grad kan diktere lønningene. Ikke ulikt slik Ryanair lenge opererte.
Rutene Wizz Air satser på til Bergen, Trondheim og Tromsø fra Oslo er ruter med det høyeste trafikkvolumet i Norge.
– Her er det også et visst volum nå under Covid-19, sier Elnæs.
Og det er her slaget – og eventuelt blodbadet – vll stå. ©