Flymodellen COMAC C919 skal utfordre Airbus og Boeing. Det er et kort- og mellomdistansefly, som med sin første flyvning – rutenummer MU9191 mellom Shanghai og Beijing – således skapte luftfartshistorie.

Kan bli størst

Flyprosjektet ble opprinnelig besluttet i 2007. China Commercial Airport Corporation of China (COMAC) har med andre ord brukt 16 år på å utvikle og sertifisere flyet før den første maskinen tok sin første ordinære flyvning.

– Egenskapene til C919 vil bli stadig bedre – om den består markedstesten, sier direktør for salg og markedsføring i COMAC Zhang Xiaoguang i en uttalelse.

Oppstarten ble bredt dekket av den statlige kringkasteren CCTV, med president Xi Jinping som hyllet prosjektet som en triumf for kinesisk innovasjon.

Med COMAC-flyene i kommersiell drift har duopolet Airbus og Boeing fått en mulig konkurrent dersom flyet virkelig tar av i Kina, som i dag er verdens nest største luftfartsmarked og med potensiale til å bli størst innen få år.

 Mange i bestilling 

I dette markedet har Airbus og Boeing godt fotfeste med Airbus A320 og Boeing 737, men Kina vil ha mulighet til å redusere avhengigheten av de to flygigantene, selv om en lang rekke komponenter til flyproduksjon kommer fra leverandører i USA stater og Europa.

COMAC C919 levert til China Eastern Airlines er i en versjon med 164 seter i en to-klasses konfigurasjon.

Totalt er ordreboken hos COMAC på mer enn 500 fly, med de aller fleste fra leasingselskaper. Så langt er det syv kinesiske flyselskaper som har bestilt totalt rundt 100 eksemplarer av flyet. ©