Earhart forsvant over Stillehavet i et forsøk på å fly jorden rundt i 1937. I en pressemelding sier letefirmaet Deep Sea Vision (DSV) at de har funnet flyet i et område av Stillehavet «uberørt av kjente vrak». 

Avsides sted

Bilder tatt på havbunnen vest for stedet der Amelia Earhart planla å lande viser «den unike doble halen og størrelsen» på flyet hennes, opplyser selskapet.

– Det er ingen andre kjente krasj i området, og absolutt ikke fra den epoken med den typen design på halen som du ser tydelig på bildet, sier Tony Romeo, administrerende direktør i Deep Sea Vision, til nyhetstjenesten NBC.

LIGGER DYPT: Selv om bildene er uskarpe tror ekspedisjonsleder Tony Romeo at det er Earharts fly som ligger på 5000 meters dyp, gitt dens unike form. (Fra Instagram)

Romeo la i fjor ut på en ekspedisjon som har kostet over hundre millioner kroner. Han mener nå å ha løst et av verdens største mysterier: det siste hvilestedet til Amelia Earharts fly, som forsvant i 1937.

Earhart og hennes navigatør Fred Noonan forsvant på en 4000 kilometer lang flytur fra Papua Ny-Guinea til avsidesliggende Howland Island i juli 1937. Turen var en av de siste etappene i et forsøk på fly jorden rundt. 

Det endelige målet var Oakland i California.

Finkjemmer havbunnen

I de påfølgende årene har skjebnen til Earhart og Noonan vært et mysterium, og det har vært mange teorier om hva som skjedde – og hvor.

I 2014 sa en gruppe at en vrakdel funnet i 1991 kom fra Earharts fly, en Lockheed 10- E Electra. I 2018 mente en antropologi-professor at skjelettdeler funnet på øya Nikumaroro i 1940 stammet fra den 37 år gamle piloten.

DSV sier de har gjort sitt funn på bakgrunn av den såkalte datolinje-teorien fra 2010. Den går ut på at Noonan glemte å justere datoen tilbake én dag da han slo opp tabellene han brukte til å navigere etter stjernene. Det ville ha ført til en feilberegning og sendt dem rundt ti mil vest for der de egentlig skulle lande.

Tony Romeo, en tidligere etterretningsoffiser i det amerikanske flyvåpenet og administrerende direktør i Deep Sea Vision, har blant annet solgt eiendom for å finansiere ekspedisjonen i dypet av havet i Stillehavet. I fjor finkjemmet han havbunnen med ekkolodd i området der Earharts flyvrak mest sannsynlig ville ligge.

I desember gjennomgikk Romeos team sonardata fra en undervannsdrone og fant et oppsiktsvekkende bilde: en uskarp, flylignende form Romeo mener er Earharts Lockheed 10-E Electra med dobbelmotor.

Bildet ble tatt omtrent 160 kilometer fra Howland Island, halvveis mellom Australia og Hawaii.

Norsk bidrag

Earhart og hennes navigatør skulle lande der i juli 1937 for å fylle drivstoff i hennes forsøk på å være den første kvinnelige piloten til å fly jorden rundt.

Hun ble erklært død to år senere, etter at USA konkluderte med at hun hadde krasjet et sted i Stillehavet. Levningene hennes ble aldri funnet.

Romeos team planlegger å returnere til funnområdet senere i år eller tidlig neste år med et kamera og et fjernstyrt kjøretøy for å ta bedre bilder.

– Neste trinn blir å bekrefte funnet. Det ser ut som det er noen skader på flyet. Jeg mener, det har ligget der i 87 år, sier  han til NBC..

Romeo brukte en undervanns Hugin-drone produsert av det norske selskapet Kongsberg Gruppen for å spore opp flyet på havbunnen, ifølge finanstidsskriftet The Wall Street Journal.

Under det siste søket ble 5200 kvadratkilometer av havbunnen scannet. Bildet av det mistenkte flyet ble funnet på  5000 meters dybde.

– Dette er et av tidenes store mysterium, sier Romeo blant annet om motivasjonen for søket.

Nå kan det synes å være løst. ©