Europas popularitet øker blant indiske reisende. Det kan bety at mer enn hundre millioner besøkende om få år er på vei i vår retning, viser en rapport fra analysehuset Mabrian.

Mange muligheter

Med 1,4 milliarder innbyggere og verdens femte største økonomi, skyter India fart. Landets middelklasse vokser også og forventes å utgjøre 60 prosent av den totale befolkningen i 2047.

Nettopp de fremtidige medlemmene av middelklassen, som har utsikter til bedre økonomi, forventes å spille en nøkkelrolle for å øke reiselivs- og reiselivsnæringens bidrag til landets bruttonasjonalprodukt.

Den forventes å vokse raskere enn den samlede økonomien i fremtiden.

Utviklingen som er på vei har fått analysehuset Mabrian, som spesialiserer seg på reiseliv og turisme, til å ta en titt på mulighetene som reiselysten blant indianere åpner for de europeiske markedene.

Utenom sesongen

Analysen viser blant annet at stadig flere indiske reisende interesserer seg for Europa og velger å reise til land i denne delen av verden i tillegg til de kjente reisemålene i Sørøst-Asia, som har vært en favoritt blant landets innbyggere i mange år.

Mabrians data viser at flere europeiske reisemål øker i popularitet. Dette inkluderer Spania, hvor etterspørselen fra India har økt med 3,8 prosent, mens den er opp med 9,8 prosent og 18,3 prosent i henholdsvis Østerrike og Hellas.

Et interessant aspekt ved flere indiske reisende er at de til en viss grad reiser utenfor den europeiske høysesongen. De er spesielt aktive i perioden mars til juli, samt i desember og januar, opplyses det, ifølge dataene.

Mange i bevegelse

Dataene viser også at godt over én av tre indiske reisende som løser billett til Europa er i selskap med enten en partner eller personens familie. Derfor vil det være en fordel å skreddersy tilbud rettet mot par, unge familier eller større grupper familiemedlemmer som reiser sammen.

Analysen avdekker at de reisende blant annet er ute etter gastronomi, uteliv, shopping og velvære når de reiser på ferie. 

– Indiske reisende motiveres av kultur. Friluftsaktiviteter og aktiv turisme spiller også en betydelig rolle når de reiser til Europa, sier Carlos Cendra, partner og kommunikasjonsdirektør i Mabrian, i en pressemelding.

Reisemarkedet i India har et imponerende potensial, og den potensielle økningen derfra utgjør hele det årlige besøkstallet i Frankrike.

– Og det bare hvis to prosent av inderes reiser går til utenlandske reisemål, konkluderer rapporten. ©