Dette er første gang selskapet har faste avganger fra hovedstaden, opplyser administrerende direktør Hedda Felin til NRK.
Med MS Trollfjord
– Det vil bidra til mer aktivitet. Vi er vant til å se skip og turister i sommerhalvåret, nå vil vi se det også på høsten og vinteren, sier Felin.
Hun tror ikke minst Hurtigruten-seilingen kalt Nordkappekspressen vil knytte Oslo og Sørlandskysten mer sammen.
– Det helt spesielle med vinterruten er at det blir det aller første skipet i Hurtigruten Norge med regulær oppstart i Oslo. Da vil reisende kunne oppleve kysten fra Norges sørligste til nordligste punkt, helt fra Lindesnes til Nordkapp, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.
Den såkalte Nordkappekspressen vil gå fra Oslo og Bergen til Honningsvåg i vintersesongen. NOR-flaggede MS Trollfjord er skipet som skal besøke lokalsamfunn langs kysten.
– Den historiske ruten mellom Bergen og Svalbard var en viktig livslinje mellom lokalsamfunnet på Svalbard og fastlandet. Nå gjenskaper vi denne ikoniske seilingen, og seilingene vil tradisjonen tro transportere både folk og varer mellom fastlandet og de fantastiske øyene, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.
Frakter gods
Neste år er det 130 år siden Hurtigrutens første seiling, og selskapet vil bruke jubileumsåret til å tiltrekke seg enda flere norske og utenlandske turister til opplevelser langs norskekysten.
Svalbardekspressen – som seilingen mellom Norge og Svalbard kalles – var sist i drift i årene 1968 til 1982. Den skal blant annet seile innom Træna, Lofoten, Senja og Bjørnøya på turen mot Longyearbyen og Ny-Ålesund på Svalbard. Svalbardruten skal gå mellom mai og september fra og med 2023, mens vinterruten mellom Oslo og Nordkapp går fra oktober til april.
De nye rutene representerer et helt nytt opplevelsestilbud fra Hurtigruten Norge, som kommer i tillegg til de syv skipene i den tradisjonelle kystruten selskapet driver i dag. Seilingene vil ifølge selskapet by på helt spesielle mat- og drikkeopplevelser basert på de beste lokale råvarene norskekysten har å by på.
I tillegg vil MS Trollfjord frakte gods mellom havner på begge rutene, blant annet mellom fastlandet og Svalbard. Skipet skal gjennomgå en betydelig oppgradering av både lugarer og fellesområder før det settes inn i de nye rutene.
100 nye sjøfolk skal ansettes, deriblant kokker, servitører og matroser.
Svalbardekspressen
Ruten vil gå mellom Bergen og Svalbard. På veien vil skipet etter planen besøke Åndalsnes, Træna, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Bjørnøya, Longyearbyen, Ny-Ålesund, Senja, Svolvær, Brønnøysund, Ålesund og Urke i Hjørundfjorden.
Er en gjenopplivning av den historiske ruta Svalbardekspressen, som var i drift fra 1968 til 1982.
Reisen varer i 15 dager (14 netter om bord), og skal gå fra mai til september (første avgang 3. juni 2023)
Nordkappekspressen
Vil gå mellom Fastlands-Norges nordligste og sørligste steder, Nordkapp og Lindesnes
Hver rundtur vil enten starte eller bli avsluttet i Oslo. Den andre snuhavnen vil være Bergen, så annenhver reise starter i enten Bergen eller Oslo og avsluttes i den andre snuhavnen.
Underveis vil skipet besøke Kristiansand, Lindesnes, Farsund, Haugesund, Hardangerfjorden, Ålesund, Brønnøysund, Svolvær, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg/Nordkapp, Alta, Lødingen, Rørvik og Molde.
Reisen varer i 13 dager (12 netter om bord), og skal gå fra september til mai (første avgang 26. september) ©