Cruisebransjen ble brutalt rammet av Covid-19. Ingen ønsker å være «fanget» i en farkost når et virus herjer, og det bare er et tidsspørsmål før du havner på lista over smittede. Det var derfor en aldri så liten opptur for en hel industri da Hurtigruten la ut fra kai med 200 passasjerer fra Bergen til Kirkenes.
Som den har gjort i mer enn 120 år.
Bereder grunnen
I Tyskland har elveskipene begynt å røre på seg, men Hurtigruten er først av de havgående operatørene som setter igang. Det var derfor en tydelig berørt toppleder som uttalte seg på Facebook.
– Nordmenn som velger å feriere i Norge i sommer har mye å se frem til!
– I går hadde vi første avgang etter over tre måneders Covid-19-stillstand på ruten Bergen – Kirkenes, skrev Daniel Skjeldam.
– Det var helt fantastisk å møte kolleger og gjester igjen, og ikke minst var det emosjonelt for mange av oss når vi underveis på turen nordover møtte vinkende kolleger fra MS Richard With, MS Midnatsol og MS Nordkapp, fortsetter han.
Han forteller videre om hvordan Hurtigruten har jobbet og kommer til å jobbe med å ivareta hygiene og sikkerhet om bord.
– Jeg tror mange av gjestene våre på turen var minst like glade som våre ansatte for å være i gang igjen. Vi har bare fire av 16 skip i drift, de fleste av våre ansatte er permittert, men vi er i gang, sa han, og understreket hvor mye av Covid-arbeidet skjer i det skjulte, og videre hvordan det var å seile inn Geirangerfjorden, som normalt på denne tiden kan være fylt med to-tre monsterskip, i strålende sol, ingen smog og uten trengsel.
– En super opplevelse. Det er slik Norge kommer til å bli i sommer. Nordmenn som velger å feriere i Norge i sommer har mye å se frem til, konkluderte han.
Samtidig er er det ingen tvil om at de samme «monsterskipene» har beredd grunnen for en aktør som Hurtigruten. Det tidligere så trauste «postskipet», som tyskerne fortsatt kaller reisen mellom nord og sør, er på forbausende kort tid blitt størst i verden i sitt slag: Ekspedisjonsskip som drar dit de tradisjonelle aktørene ikke kan.
De store cruise-aktørene som Carnival og RCLer selvsagt ikke blinde for knoppskytingen innen cruise. De har satt opp sine egne spissete produkter innenfor dette cruisesegmentet.
Førstnevnte – som er verdens største cruiseselskap – tapte for øvrig astronomiske 41 milliarder kroner i andre regnskaps-kvartal. Under Corona-krisen har nemlig ikke bare Carnivals skip vært uvirksomme. De fleste av verdens vel 300 cruisefartøy har ligget fullstendig uvirksomme i opplag.
For de velbeslåtte
Det ser ut til at det er rederier med mindre skip som lettere kan kaste seg rundt i restarten. De med færre passasjerer og et klientell som heller ikke ser så mye på lommeboka når de skal avgårde med fly.
Foreløpig er Hurtigrutens kystreise hovedsakelig bare åpen for gjester fra Norge og noen få naboland. Lanseringen kom bare et døgn etter at Norge åpnet grensene for turister fra Danmark, Finland, Island og den svenske øya Gotland. Inntil videre må reisende fra andre land imøtegå norske karanteneregler.
Det var rundt 200 mennesker, for det meste turister, som gikk om bord på Finnmarkens første seiling, ifølge nettstedet TPG. Det er med andre ord et godt stykke opp til maks-kapasiteten. De mange beskyttelsestiltakene for å stoppe spredningen av coronavirus ombord, inkludert krav til sosiale distansering, spiller sterkt inn. Det var heller ingen selvbetjent buffet ombord, og for å redusere trengselen ble kapasiteten avkortet til 50 prosent av normalen.
Gleden var imidlertid ikke mindre av den grunn. For Skjeldam og co. var det godt å være igang.
En annen norsk aktør, Atle Brynestad-eide SeaDream Yacht Club, skal også cruise langs norskekysten denne sommeren, fra Oslo og Skagen i Sør til Tromsø i nord. Oppstarten er 20. juni.
Det lille cruiseselskapet driver to små, yacht-lignende fartøy som kan ta opptil 112 passasjerer.
SeaDream trekker normalt velbeslåtte amerikanere som ofte har solgt sine egne yachter. I sommer retter Brynestad seg inn mot nordmenn som kanskje aldri har vært på cruise, til ikoniske steder som Flåm, Geiranger, Olden og sågar Lofoten.
– Dette er ikke cruise, men yachting, som selskapet skriver i sin egen pressemelding om syvdagers-cruisene langs norskekysten, som skal gå ut august.
Ut fra Hamburg
Ifølge TPG planlegger flere andre cruiseselskaper med mindre fartøy oppstart cruise i ulike deler av verden de kommende ukene. To mindre tilbydere i Fransk Polynesia er for eksempel i ferd med å starte opp igjen.
De store cruiseaktørene har derimot kansellert seilasene med sine megaskip til over sommeren. Minst. Nylig avlyste Norwegian Cruise Line og søsterselskapene Regent Seven Seas Cruises og Oceania Cruises nesten alle sine seilinger som skulle starte i begynnelsen av oktober. Det skjedde bare en uke etter at Cunard Line avlyste seilasene ut november. Silversea, Seabourn, Holland America, Princess Cruises og Windstar Cruises har også kunngjort at de ikke vil gjenoppta seilaser før tidligst til høsten.
Det skyldes ikke minst reisebegrensningene som fremdeles er utbredt over store deler av verden, og mange havner har stengt for cruiseskip. Det forventes derfor at cruiseselskapene som gjenopptar seilinger de kommende månedene vil rette tilbudet mot reisende lokalt, som i mange tilfeller kan nå skipene med bil eller tog uten å måtte krysse grenser.
For Hurtigrutas del er det nå snakk om å starte opp cruise til Norge ut fra Hamburg 26. juni. Det cruiset vil skje på det 530-passasjer store ekspedisjonsskipet Fridtjof Nansen. Disse turene opp norskekysten vil skje uten ilandstigning, blant annet på Nordkapp. Passasjerer vil dog kunne dra ut i kajakk og delta på sightseeing fra små båter i løpet av turen.
Roald Amundsen på samme størrelse skal seile syv til 12 dagers seilaser fra Tromsø til Svalbard i Arktis, med oppstart i juli.
Det er håp i hengende snøre, som de sier i nord, og Hurtigruten kan således være agnet som sakte, men sikkert får cruisebransjen i gang igjen. ©