Aksjonen med ansatte i norske flyselskaper gjennomføres ved flyplasser i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Bodø, som er de reisemålene Wizz Air nå skal operere på.

Bakgrunnen for aksjonen er en reaksjon på arbeidsvilkårene til de ansatte i det ungarske flyselskapet. De går i korte trekk ut opp at ledelsen i selskapet ikke vil inngå tariffavtaler med fagforeninger.

Den norske reaksjonen er både på vegne av de ansatte i selskapet, men også hvordan lave lønninger og en ditto aggressiv prissetting kommer til å påvirke norsk luftfart.

Wizz Airs første flyvning gikk vel halv syv i dag tidlig fra Gardermoen, og landet litt før tidtabell. Det var ingen ubetinget suksess. Ifølge flysmart24 var det knapt 20 passasjerer ombord.

Flere baser

Flyvningen representerer uansett en milepæl. I flere år Norwegian og SAS delt de rutene Wizz Air skal inn på mellom seg. Når dette duopolet nå brytes opp får det også konsekvenser for prisene. De har falt dramatisk for alle tre selskaper etter at det ungarske flyselskapet annonserte priser på under 50 kroner én vei.

Den nye og fuel-effektive Airbus A320neo-maskinen Wizz Air har plassert på Oslo lufthavn Gardermoen skal fly mellom Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen. Fra slutten av november er det planlagt et fly nummer to til Gardermoen, som skal håndtere et fullt program med fire daglige avganger til Trondheim og Bergen, og to til Tromsø.

Deretter kommer en base  i Trondheim på plass fra midten av desember, som skal håndtere ytterligere syv nye ruter.

Det gjenstår å se hvordan reaksjonene fra norske flyver-organisasjonene – i kombinasjon med de nye restriksjonene regjeringen la opp til torsdag – kommer til å spille seg ut.

Og ikke minst hvordan konkurransen mellom nykommeren i innenriks-markedet og SAS og Norwegian vil påvirke trafikken fremover.

Penger på bok

Siste: Nye tall fra Wizz Air torsdag viser at selskapet har tapt cirka 1,6 milliarder kroner de siste seks måneder frem til 30. september. Passasjertallet falt med rundt 70 prosent, til 6,5 millioner i løpet av første halvår.

Inntjeningen gikk ned med hele 97 prosent, fra 6,6 milliarder kroner til 190 millioner kroner. Omsetningen ble redusert med 72 prosent, fra 18 milliarder kroner til 5,1 milliarder.

Selskapet sitter tross store tap likevel på en betydelig kontantbeholdning. For et år siden var den på nesten 20 milliarder kroner, ved utgangen av første halvår er den redusert til cirka 17 milliarder – en ikke ubetydelig sum å ha i bakhånda når selskapet nå går inn i kampen om det norske innenriksmarkedet. ©