I mer enn hundre år var Støtvik Hotel et av Oslofjordens mest særpregede og anerkjente badehotellet.
Østkyst-eleganse
Da det gamle hotellet ble revet i 2011 og et nytt, elegant bygget, var målet å gjenskape den gamle atmosfæren – tilført en anelse eller to av New England og Hamptons på den amerikanske nordøstkysten.
Det gir Støtvig en patina av det store utland, som like mye skyldes den elegante 1930-talls art deco-estetikken du finner der – både i arkitekturen som i de grafiske virkemidlene i logoer og menyer.
Alt er med andre ord uttenkt ned til minste detalj, ut fra en tydelig visjon.
Det bygges knapt slike hoteller lenger i Norge, og hvis det gjør det står idealister som Stig Fische bak. Han bekrefter at han var nærmest monomant opptatt av hvordan han ville at hotellet skulle se ut.
– Jeg hadde en veldig klar idé om hva jeg ville ha, sa han om satsingen første gang vi snakket med ham.
Mange detaljer
Det var like etter åpningen, og vi ble klar over at han hadde spyttet inn mer enn 300 millioner kroner i bygget.
– Trolig rundt hundre millioner mer enn det som var regningssvarende, sa han i intervjuet i 2014.
Det har han trolig rett i, selv om besøkstallene gikk rett i været. Den ene toppsesongen etter den andre har fulgt, hederspriser likeså, og pengene har rent inn. Trolig ikke nok til å betjene en gjeld på 300 millioner kroner, men så bladde Fische store deler av byggesummen opp av egen lomme.
Hotellet er en opplevelse i seg selv.
Det skal vi være glade for, for dette hoteller har vi vært på flere ganger, og trives like godt (nesten) hver gang. Det skyldes like mye beliggenheten ved havet som alle de små og store detaljene. Som den gamle Woodien – en liten Ford varebil fra 1946 ved inngangen, eller bowlingbanen og burgerbaren i kjelleren.
Ellers er korridorer og fellesrom spekket med bilder, modeller og rekvisitter hentet i USA, som skal bygge opp under den eksklusive følelsen av New England og Martha’s Vineyard – ikoniske reisemål i USA.
Furu-shingelen på fasaden som vender mot havet er sågar en kopi av det du finner på lignende hoteller og hus på de ovennevnte stedene.
Hotellet er med andre ord en opplevelse i seg selv, og mange kommer hit av den grunn. I tillegg er maten strålende, det gjelder også den i burgerbaren.
Stig Fische har fått det som han ville. ©