Denne og neste uke har mange i Norge høstferie. Mange av oss er særlig utsatt for svindel i ferietiden.

Yndet mål

– Nå er svindlerne blitt så profesjonelle at absolutt alle kan gå i fella, ikke bare de eldste blant oss, som vi har sett i de såkalte «Olga-svindlene», sier forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård i Finans Norge.

Det viktigste tipset fra deres side er å ta kontakt med banken din dersom du mistenker at du har blitt utsatt for et svindelforsøk. Da øker muligheten for at banken klarer å stoppe pengene før de forsvinner ut av kontoen din.

Ifølge arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for finansnæringen har aldri før så mange av oss blitt utsatt for forsøk på svindel som nå. Årsaken til at vi i Norge er et yndet mål for svindlerne, er at vi er digitalt folkeslag, og har forholdsvis mye penger.

Slik gjør de det

Dette er noen av de mest vanlige måtene vi blir lurt på:

  • Du kjøper tilsynelatende et produkt på nett, men har gått inn på en falsk hjemmeside og lagt igjen både kortnummer og BankID-opplysninger til en svindler.
  • Du får en SMS fra et «inkassoselskap», som sier at du har et utestående inkassokrav på 64 kroner. Du logger inn med BankID for å betale, men det er svindleren som både får betalingen og BankID-hemmelighetene dine.
  • «Banken» ringer deg og sier at du er i ferd med å bli svindlet. De anbefaler at du flytter pengene dine til en «trygg konto i banken». Det er ikke banken som ringer, og kontoen tilhører svindleren. Hvis du gjør som svindleren sier, utfører du svindelen selv. ©