Forrige uke ble hollandske KLM stengt ute fra Hongkong, da byens nye Corona-regler ble introdusert. De innebærer blant annet at flyselskaper med kun ett Corona-tilfelle ombord blir utestengt i to uker.
Ansvaret hos flyselskapet
Protokollene skal ifølge nyhetsmedier i Hongkong være mer omfattende enn som så, og det er uklart hvilke av disse KLM brøt. Men eksemplet viser hvor uforutsigbart viruset er, og hvordan myndighetene verden rundt reagerer på det.
I Hongkong fikk flyselskapet beskjed om at en av passasjerene ikke innfridde det lokale Corona-reglementet, uten å spesifisere. Dermed ble ruteflyvningene stoppet inntil 17. desember.
Møter flyselskapene flere lignende tøffe og uforutsigbare utfordringer i flere byer representerer det ytterligere hindre i veien mot en restart av verdens flytrafikk.
Tidligere protokoller i Hongkong la listen ved fem eller flere Corona-smittede ombord ved ankomst, eller at minst tre passasjerer var smittet på de to siste flyvningene.
Det nye regimet legger betydelig større ansvar hos flyselskapene, og hos passasjerene, som må kunne vise til omfattende informasjon om tidligere reiser samt en negativ Covid-19-test ved ombordstigning.
Samme utfordring i Europa
Om ikke passasjerene klarer å oppfylle disse kriteriene samt at bare én passasjer ombord er positiv er det nok til å innføre flyforbud. Så langt er det innført 15 forbud, hovedsakelig for Air India og Nepal Airlines, i tillegg til Emirates.
Luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs i WinAir er bekymret på flyselskapenes vegne, og frykter at stadig strengere regler av de man nå ser i Hongkong skal spre seg. Om dette blir den nye normalen på kort eller mellomlang sikt kan det skade etterspørselen.
– Covid-19 fortsetter med å være helt uforutsigbar, og det vil fortsette slik inntil vaksine er på plass og rullet ut på verdensbasis, sier Elnæs i en kommentar til Way2Go.
– I Europa er det samme utfordring. Plutselig slår Corona til igjen, og nye innstramminger vil da komme i løpet av kort tid, fortsetter han.
Elnæs mener slike innstramminger gjør luftfart og reiseliv meget utsatt, inntil vaksinering har løst problemet.
– Forhåpentligvis, for hvem vet hvor lang tid vil det ta. Jeg setter i hvert fall ikke pengene mine på et veddemål om at sommeren 2021 blir euforisk for luftfart og reiseliv i Norge og Europa. ©