Pensjonerte fly sendes til dedikerte «flykirkegårder». Der skjer én av to ting: Det vil forbli i oppbevaring og fullt vedlikeholdt, eller skrotes for deler.

Alt fjernes

Det første skjer når flyselskapene vil bytte fly som fortsatt er flyvedyktige, men samtidig utdatert. 

– Ettersom flyteknologien fortsetter å utvikle seg, vil flyselskapene sette noen fly ut av drift, som betyr at eldre fly blir fullstendig pensjonert, sier tidligere pilot og professor Daniel Bubb ved University of Nevada iLas Vegas til reisemagasinet Travel + Leisure.

PROSESS: Det kan virke som flyene i ørkenen er etterlatt til seg selv, men de gir på mange måter liv til andre fly verden rundt.

Ifølge han er det også mulig at andre vil kjøpe de eldre flyene fordi de er billigere enn å kjøpe nye.

Men har flyet passert sin beste alder blir det plukket fra hverandre for deler.

Et utrangert passasjerfly blir først tappet for all væske, som gjenværende drivstoff, hydraulikk og smøremidler. Deretter fjernes alle nyttige deler, fra instrumenter til motorer, for videresalg. 

Etter disse to prosessene er flyet klart for skroting. 

Minimalt vedlikehold

Det som gjenstår etter at et fly er tatt fra hverandre, særlig metall- og plastdeler, blir nesten alltid resirkulert på en eller annen måte. Til slutt er det praktisk talt ikke noe igjen av flyet.

Flykirkegårder der dette skjer er å finne over hele verden, men aller helst på knusktørre steder. 

Om skrotingen blir forsinket over en lengre periode, eller hvis det aktuelle passasjerflyet blir satt på vent for mulig fremtidig bruk, fungerer den tørre luften i for eksempel et ørkenmiljø som et naturlig konserveringsmiddel, spesielt for metaller, som ellers ville korrodere.

– Et riktig «forseglet» fly som holdes i ørkenlagring trenger minimalt med vedlikehold for å gjøre det flyvedyktig igjen. Og blir for eksempel et ruteflyet skrotet, vil det være liten eller ingen skade på delene fra elementene, forklarer flyhistoriker Shea Oakley

Størst i verden

De fleste av de store flyene som ikke lenger duger havner i en eller annen ørken. Der er det mindre regn, snø og andre ustadige værforhold som kan føre til korrosjon, forklarer Bubb. 

På flybasen Davis-Monthan i Tucson i den amerikanske delstaten Arizona holder 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309 AMARG) til. De driver verdens største flykirkegård, med kapasitet til mer enn 4000 fly. Her finnes alt fra jagerfly til utrangerte bombefly – på et område på 16,5 kvadratkilometer. 

For pensjonerte sivile fly ligger verdens nest største og tredje største flykirkegård i Mojave-ørkenen i California. 

Ingen av disse er dessverre tilgjengelig for publikum, annen enn på avstand, eller de kan observeres ved hjelp av Google Earth. ©