Ideen om selvbetjente hoteller er ikke ny, men har fått ny aktualitet under Corona-krisen. Nye booking-systemer, kodelåser på dørene og flere digitale løsninger gjør at hotellet på nordvestlandet like øst for Åndalsnes ikke trenger personale i resepsjonen.

Flere besparelser

– Gjestene vil kun treffe på frokost-personalet, sier eier og salig leder Tollak Skogland til NRK.

Sunndalsøra Hotell gikk tidligere under Corona-pandemien konkurs, men var raskt oppe og i aktivitet igjen. Men ikke helt som før.

Den dominerende virksomheten i Sunndal er aluminiumsverket  til Hydro, og de fleste gjestene til hotellet har tilknytning til det. Det gjør det trolig lettere å innføre mer automatisk hotelløsninger, som i Sunndalsøra Hotells tilfelle innebærer besparelser på nærmere to millioner kroner årlig. Personalet reduseres – i normal drift – fra 9,5 til 4,5 årsverk.

Antallet resepsjons-vakter er kuttet med to-tredeler. I tillegg kan hotellsjefen i teorien hjelpe gjestene via et nettbrett, selv om han skulle være på andre kanten av landet. 

NØKKEL: Den vil du ha på smarttelefonen.

Det er ikke bare Sunndalsøra Hotell som vil kunne ha nytte av mer automatiserte løsninger. Ifølge NHO Reiseliv er det per nå reell fare for at nærmere 30 prosent av alle hotell- og overnattings-virksomheter vil gå konkurs i kjølvannet av Corona-pandemien. Trangere tider vil tvinge igjennom enda flere besparelser, og da er ny teknologi en nærliggende løsning.

Vil bli mer vanlig

– Store fullservice-hoteller vil alltid ha rikelig med folk, men de fleste litt mindre hoteller vil komme til å gå over til slike løsninger som dem vi har tatt i bruk, mener Skogland.

Press på pris vil tvinge dem til det. Selvsagt uheldig for de ansatte som blir overtallig, men alternativet var verre – at hotellet rett og slett ble lagt ned. På Sunndalsøra Hotell måtte fire av de fast ansatte finne seg annen jobb, og det er ikke like enkelt på steder med begrenset med arbeidsplasser.

– Dette var det likevel det eneste mulige for å gjøre hotellet drivverdig, understreker Skogland.

Leder for Virke Reiseliv Astrid Bergmål tror denne formen for innsjekk og andre digitale løsninger er noe vi kommer til å se mer av, også for de større hotellene. Teknologien er heller ikke ny.

– Dette kommer vi til å se mer av særlig for de som retter seg inn mot næringslivet, sier hun til NRK.

Samtidig er det ikke bare på grunn av økonomi og smittehensyn automatiserte løsninger er gunstig. Med dette slipper du også køer i resepsjonen. Vi er blitt mer reisevante, og ønsker enklere løsninger.

Samtidig forutsetter det en viss digital kunnskap. Men den blir stadig enklere og mer vanlig også innenfor andre områder. Det gjør trolig overgangen betydelig enklere for de aller fleste av oss. ©