I Frankrike og Tyskland, to av kontinentets største økonomier, var blant en rekke land, inkludert Kroatia, Italia, Danmark og Sverige, de ladeprisene for elbiler er på rundt det europeiske gjennomsnittet.
Norge desidert dyrest
For å standardisere undersøkelsen er beregningene basert på en typisk DC-hurtigladingsøkt for en Tesla Model 3, Europas nest mest populære EV, etter Tesla Model Y.
EAFO-forskere påla en 25-minutters ladetid for å generere ti til 80 prosent batterilading fra offentlige ladepunkter, med prisdata hentet direkte fra ladepunktoperatørene (CPO).
I undersøkelsen ble Island rangert som det billigste stedet i Europa for å lade en Tesla Model Y, til en pris av €2,89 (34 kr) per 100 km, litt foran Portugal, der sjåførene må punge ut €3,18 (37.30 kr) for å tilbakelegge samme distanse. Finland ble nummer tre, med sjåfører som betalte €4,63 (54.30 kr) for hurtigladingen.
Selv om markedet er lite har Island mange elbiler, spesielt i hovedstaden Reykjavik. De rikelige fornybare energiressursene har bidratt til å redusere prisen for elbiler.
Norge var det desidert dyreste stedet i Europa, der kostnaden per 100 km er rundt seks ganger høyere enn på Island, til hele €18,93 (222 kr) – en prisforskjell på €16,04 (188 kr). Slovenia var det nest dyreste landet, med en kostnad på €17,02 (199,60 kr).
Flere faktorer
Prisene varierte over hele Sør-Europa, med Spania den billigste til € 7,11 (83,40 kr), etter Portugal. Bulgaria (€7,34/86 kr), Italia (€9,12/107 kr), Hellas (€9,83/115,30 kr), Malta (€9,83/115,30 kr) og Kypros (€9,83/115,30 kr) var alle innenfor €2-3 (23-35 kr) av det regionale gjennomsnittet.
Tyskland og Frankrike var blant en rekke nord- og sentraleuropeiske land med ladepriser på rundt €7 til €10 (82 til 117 kr). Estland og Tyskland var de dyreste nasjonene i gruppen, med gebyrer på €9,99 (117 kr) og €8,93 (104.70 kr) per 100 km, tett fulgt av Danmark til €8,81 (103.30 kr).
Bilister som reiste i Frankrike måtte betale €7,26 (85,15 kr), noe mindre enn sine naboer på tvers av kanalen, Storbritannia, hvor elbilsjåfører ble belastet €7,79 (9,35 kr). I Østerrike var avgiften €7,88 (92,40 kr).
Energiøkonomer mener forskjellene de ulike ladekostnadene i Europa kan tilskrives flere faktorer, inkludert kilden til elektrisitet, skatter og politikk. Land med rikelig med fornybare ressurser har en tendens til å ha lavere kostnader fordi de er mindre avhengige av importert fossilt brensel.
Trenden snur
Motsatt har land med høye skatter, nettavgifter eller avhengighet av dyr import, som Danmark og Tyskland, høyere priser.
Nederland leder Europa med mer enn 154 000 offentlige ladepunkter for elbiler, noe som gjenspeiler landets sterke forpliktelse til å ta i bruk elbiler og dets vilje til å investere i viktig el-infrastruktur.
Tyskland og Frankrike har omfattende offentlige ladenettverk for elbiler, med begge land med mer enn 125 000 offentlige ladepunkter. Tyskland er på plassen etter Nederland med 130 828, mens Frankrike er rangert på tredjeplass med 127 530, ifølge EAFO-data.
Som Europas største bilmarked har Tyskland raskt økt sin bruksrate for elbiler, med elbiler som står for over 25 prosent av salget av nye biler i 2023.
EAFO-tall for 2024 tyder på at trenden er i ferd med å snu, ettersom salget for første halvdel av dette året av 184 000 batteridrevne elbiler, utgjør en nedgang på 16,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. ©