Superstjernens tilstedeværelse i norsk natur bidrar til en til dels betydelig økonomisk overrislings-effekt for hoteller og andre direkte tilknyttet selve filmen.
I tillegg kommer reklameeffekten av filmen, som er årsaken til at Cruise i det hele tatt slipper til i disse Corona-tider.
Søkt om innreisekarantene
Det er en kjent sak at storfilmer som Mission Impossible skaper interesse for stedet der de spilles inn. Nord-Irland merker for eksempel en enorm interesse takket være alle innspillings-stedene for Game of Thrones-serien.
Etter sigende skal Mission Impossible ha mottar nærmere 68 millioner kroner i støtte knyttet til filminsentiv-ordningen. TV 2 viser til dokumenter som viser at Mission Impossible 8s produksjons- og sikkerhetsansvarlig Matthew Spooner har fått innvilget unntak fra innreise-restriksjonene i tidsperioden 24. juni til 23. juli i år.
Bakgrunnen er at MI8 er at filmen etter planen skal starte filminnspilling i september. Det norske selskapet Truenorth Norway står bak søknaden, som dekker forberedelsene til filminnspillingen.
Ordfører Trygve Skjerdal i Aurland bekrefter også til TV2 at det har vært en dialog mellom kommunen og folkene bak MI8.
Kviknes hotell i Balestrand har søkt om innkvartering i forbindelse med innreisekarantene. Vedtaket gjelder innkvartering på Kviknes hotell for 26 personer. Hotelldirektør Sigurd Kvikne vil på sin side ikke kommentere noe overfor TV2, utenom at de har «fått inn en veldig stor bestilling».
Filmeffekten
Filmens hovedrolleinnehaver Tom Cruise (59) har flere ganger vært i Norge i forbindelse med «Mission Impossible»-filmserien. I 2017 spilte han inn actionscener på Preikestolen til «Mission Impossible 6». I fjor høst var han på Hellesylt i Sunnmøre hvor han spilte inn blant annet fallskjerm-scener til film nummer åtte.
I hvilken grad slike filmer virkelig gir effekt for Norge som reisemål gjenstår å se, men på verdensbasis velger angivelig mer enn 40 millioner turister destinasjoner ut fa hvor filmer og/eller tv-serier er spilt inn. NHO Reiseliv viser til en studie som viser at eksponering gjennom film og TV står for om lag én av ti årlige besøk til landet.
Disney-filmen Frozen (premiere november 2013), sterkt inspirert av det norske vinterlandskapet, skal i perioden 28. november til 31. januar 2014 ifølge Visit Norways amerikanske nettportal ha økt antallet flysøk fra USA til Norge med 153 prosent sammenlignet med samme periode året før.
På oppdrag fra NHO Reiseliv gjennomførte TNS Gallup i 2015 en undersøkelse om hvordan film og tv påvirker nordmenns reisevaner. 42 prosent svarte at de lar seg inspirere av steder de har sett i filmer og serier når de planlegger feriereiser.
To av fem oppgir at de faktisk har valgt reisemål ut ifra hvor filmer eller serier er spilt inn.
Filminsentivordningen trådte i kraft 1. januar 2016. Ordningen innebærer at inntil 25 prosent av produksjonskostnadene kan bli refundert. ©