Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, anbefaler likevel folk å vente med avbestilling av sommerferien, selv om UD nå fraråder alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige
Trygt og forutsigbart
– Vi følger rådene til UD og har nå ingen frist eller konkret dato for når folk må avbestille sommerferien sin, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.
Han oppfordrer kundene med å vente så lenge som mulig
På den måten kan kundene velge det trygge – eller avvente situasjonen.
– Det kan jo være at du og familien får reise på ferie i sommer, selv om det akkurat nå ser litt mørkt ut. Ha is i magen, vi skal uansett hjelpe deg, sier Nielsen.
Han presiserer samtidig at reisen må være bestilt før 12. mars i år.
Bakgrunnen for at man nå ber publikum ha is i magen er at det plutselig kan komme endrede reiseråd fra myndighetene.
– Vi anbefaler derfor kundene til å følge med på nettsidene til UD, og sjekke nettsidene til forsikringsselskapet sitt slik at de holder seg oppdatert, sier Nielsen.
Fremtind minner for øvrig om på at de må kontakte flyselskap eller reisearrangør først, før de melder sak til forsikringsselskapet.
Europeiske Reiseforsikring forlenger på sin side muligheten for å avbestille reiser til utlandet – uavhengig av når i fremtiden reisen finner sted. Samtidig hentes syke nordmenn hjem fra utlandet.
Utvidelsen skjer av avbestillings-fristen skjer i tråd med UDs reiseråd. På den måten kan kundene velge det trygge – eller avvente situasjonen.
I dag kunne UD fortelle at deres reiseråd, der reiser til hele verden frarådes, blir stående inntil videre.
– I tråd med dette er det naturlig for oss å opprettholde avbestillings-muligheten for utenlandsreiser. På den måten får kundene våre muligheten til å velge det trygge og forutsigbare nå, eller å avvente situasjonen så lenge reiserådet står, slik at de kanskje kan få gjennomført reisen de har planlagt likevel, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.
Enorm pågang
I likhet med hos Fremtid må kundene hos Europeiske avbestille turen hos sitt fly- eller reiseselskap innen reiserådet utløper. Erstatningssaken meldes så inn i etterkant.
– Vi dekker avbestillinger av reiser til hele verden i tidsrommet fra 12. mars og så lenge reiserådet blir stående. Dette gjelder også for reiser fremover i tid, ikke bare de som finner sted i tidsrommet da reiserådet er gjeldende, sier Handeland.
Europeiske Reiseforsikring erstatter for øvrig reiseutgifter som ble innbetalt før den 14. mars, som fly- eller reiseselskapet ikke refunderer. Derfor er det veldig viktig at reisen avbestilles hos disse først, før UDs reiseråd utløper, slik at kunden vet hvilke utgifter vedkommende eventuelt sitter igjen med selv.
– Vi opplever en pågang vi aldri tidligere har sett maken til, og må derfor be om at kundene er litt tålmodige med oss. Nesten 7000 medarbeidere i If og Europeiske er flyttet over på hjemmekontor. Det jobbes fra stuebord, kjøkkenbenker og provisoriske skrivepulter for å hjelpe flest mulig, raskest mulig. Men det vil dessverre kunne ta noen uker før folk får svar fra oss nå, sier Handeland.
Parallelt med at Europeiske Reiseforsikring dekker avbestillinger til hele verden, pågår det også et arbeid med å få nordmenn i utlandet hjem til Norge, i tråd med myndighetenes anbefaling.
– Ved evakuering hjem til Norge erstatter vi merkostnader som fly- eller reiseselskapet ikke refunderer, sier Handeland.
– Ombooking av reiser for å komme seg hjem er noe man må ta med fly- eller reiseselskapet, for det får vi ikke hjulpet til med. Derimot jobber vi aktivt med å få fraktet kunder som er for syke for ordinære transportløsninger hjem til Norge, eksempelvis med ambulansefly, sier Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring. BM