Det er Naalakkersuisut – «den grønne øyas» regjering – som har vedtatt de nye passasjer- og havneavgiftene, som trer i kraft fra årsskiftet og som vil gi Grønland nye inntekter i millionklassen.
Usikre anslag
I tillegg til den «vanlige» passasjeravgiften vil de enkelte kommunene på Grønland kreve inntil 80 kr i såkalt miljø- og vedlikeholdsgebyr per avstigende passasjere. Målet for kommunene er å bruke skattepengene til å forbedre eller vedlikeholde havneanlegg – som toaletter, kaier eller pongtongbroer.
Pengene skal ikke kunne brukes i andre kommunale områder, ifølge Grønland Radio, KNR (Kalaallit Nunaata Radioa).
Alle partier stemte for cruiseavgiftene, akkurat som partiene støttet at beløpet kan justeres hvert år og tilpasses utviklingen innen cruiseturismen, skriver KNR.
I tillegg dobles normal havneavgift for de aller største cruiseskipene på over 30 000 bruttotonn. Dette vil gi inntekter på opptil 25 millioner kroner. De usikre anslagene kan variere avhengig av hvor mange cruiseturister som faktisk kommer til landet neste år, fremgår det i nyhetsmeldingen.
Ifølge KNR forventer Grønlands statskasse å få rundt åtte millioner kroner mer, mens kommunene kan forvente ekstrainntekter på inntil 25 millioner kroner i miljø- og vedlikeholdsgebyr.
Press på samfunnet
Frem til 2015 hadde Grønland en passasjeravgift per cruisepassasjer. Avgiften ble opphevet etter at analyser viste at avgiftene skadet konkurranseevnen sammenlignet med andre populære reisemål som Island og Svalbard.
Grønlands finans- og skatteminister Erik Jensen sier til KNR at «vi er selvfølgelig tilfredse over at det er bred politisk enighet om innføring av cruisepassasjeravgiften. For det vil også komme landet til gode at vi får mer inntekter til statskassen. Da får også kommunene mulighet til å generere litt inntekter til sine havneområder».
LES MER: Hurtigruten i ukjent farvann!
– Det er en nøye vurdering å ikke sette beløpet for høyt. Erfaringsvis vil en relativt høy avgift kunne virke skremmende på en del cruiseturister, sier Erik Jensen.
Bare i mai år var det hele 689 cruiseanløp i grønlandske havner, et antall som forventes å stige.
– Flere cruiseskip vil legge press på infrastrukturen. Det må vi forholde oss til som samfunn, sier folkevalgte Anne Nivíka Grødem.
– Det er viktig at ikke bare reiselivsnæringen er klar til å ta imot passasjerene, men at hele samfunnet er innrettet for det på det på alle nivåer. ©