I første omgang gjenstår det å se om Flyr i det hele tatt kommer på vingene. Tross en viss skepsis i markedet annonserer likevel selskapsledelsen at det skal være operativt fra juni av, og at det med deres modell blir en enklere prismodell. I denne modellen annonserer de kutt i endringsgebyret.

Opp til passasjerene

– Kundene hos oss skal selv kunne velge om de vil reise lett med eller uten bagasje, sier blant annet toppleder for det nye selskapet, Tonje Wikstrøm Frislid, til TV2.

Hos dem skal bagasjen vurderes etter vekt, og ikke om det er et par ski, en amerikakoffert eller en golfbag. I dag er ulik pris etter type bagasje standard blant flyselskapene.

Noen lavprisselskaper tjener mer på tilleggs-ytelser enn selve billetten. Nettstedet Flysmart24 skriver at ungarske Wizz Air i siste regnskapskvartal tjente mer på ekstra-salget enn salget av selve flybilletten. 

Hos Ryanair er denne andelen av inntekten 30 prosent, hos Norwegian rundt 20.

Lavprisselskapene er utsatt for kritikk fordi mange mener de lurer kundene ved å gå ut med lave billett-priser, og ditto høyere tilleggskostnader. Her mener Wizz Air at de er svært transparente, og at det tvert i mot er en svært bevisst prispolitikk fra deres side.

– Det er opp til passasjerene å velge, sier Wizz Airs kommunikasjonssjef Andras Rado til Flysmart24.

DISCLAIMER: Gebyrfri ombooking, med visse reservasjoner.

Neppe reelt

Det som kan oppfattes som en «skjult» tilleggs-tjeneste er bortfallet av bestillings-gebyret, som særlig flere av de store amerikanske flyselskapene nå har annonsert at de fjerner. Dette gebyret kan være på flere tusen kroner, avhengig av billettkategori.

Nå skal Flyr gjøre det samme.

– Selv uten et gebyr for å booke om vil det ofte komme et tillegg i form av høyere pris, hvis booking-klassen som billetten opprinnelig var kjøpt i er utsolgt, forklarer luftfarts-ekspert Hans Jørgen Elnæs i WinAir til Way2Go.

Da må du nemlig opp i en høyere prisklasse, som innebærer et prispåslag.

– Hvor mye det blir vet vi ikke før Flyr er i gang, sier Elnæs.

Han er ikke overrasket over at Flyr nå tilbyr ombooking uten gebyr. Samtidig mener han det er viktig å vite at flyselskapenes dynamiske booking-systemer er inntekts-optimalisert, og at et ombookings-gebyr vil være knyttet til en spesifikk booking-klasse. Er ikke den tilgjengelig og du må over til en annen er det den som styrer prisen. Denne klassen vil da normalt være høyere priset enn den opprinnelige, noe som vil gi en merkostnad.

– Jeg tror det er meget lite sannsynlig at Flyr vil ha et konsept med én bookingklasse og pris, det er det ingen flyselskaper som benytter seg av, sier Elnæs.

Han tror nykommeren vil operere med et multiklasse-system med dynamiske priser som styres av etterspørsel og konkurransesituasjon. I klartekst vil det innebære at en ombooking trolig uansett vil innebære en merkostnad. Den vil bare ikke oppfattes slik ut fra kriteriene for tidligere praksis. ©