Påsken er nemlig høysesong, særlig for familier.
Fortsatt Kanariøyene
– Reisene går unna i høyt tempo, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen, i en pressemelding.
Det er ifølge henne i skoleferiene «alle» vil reise, og det har økt på i år. TUI merker en økning i bestillinger på 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– April er en del av vintersesongen, så det er fortsatt Kanariøyene og spesielt Gran Canaria som trekker flest nordmenn, sier kommunikasjonssjefen.
Solgaranti
Samtidig vil mange gjerne ha kortest mulig flyreise, og velger all-inclusive eller et leilighetshotell for budsjettkontroll.
– Da kan man lage en del mat selv, sier Mørk-Løwengreen.
Kanariøyene er desidert mest populær å reise til i påskeferien. Her er det et jevnt godt klima der du nærmest er garantert sol, og mange reiser tilbake år etter år.
Det reisemålet som øker mest er imidlertid av det litt mer eksotiske slaget.
Mer for pengene
– Vi har solgt nesten fire ganger flere reiser til Thailand i april i år sammenlignet med på samme tid i fjor. Thailand er skikkelig trendy i år, som kan ha sammenheng med den populære HBO-serien The White Lotus sesong 3, som er spilt inn der, sier Mørk-Løwengren.
Ifølge henne får stadig flere reiseinspirasjon fra TV og film, en trend som kalles set-jetting.
Nordmenn får også mye mer igjen for hver krone i Thailand, med gunstig valuta og et mye lavere prisnivå enn på Kanariøyene.
TUIs mest populære pakkereisemålene: 1. Gran Canaria, 2. Tenerife, 3. Mallorca, 4. Lanzarote, 5. Alicante, 6. Phuket, 7. Malaga, 7. Kypros 9. Dubai, 10. Egypt.
Markant økning
Også for Apollo er Thailand en salgsvinner. Så langt i år har reisearrangørens salg av reiser dit økt med over 50 prosent sammenliknet mot fjoråret.
– Vi ser en tydelig økning i etterspørselen rundt mer eksotiske reiseopplevelser – og med disse salgstallene er det ingen tvil om at Thailand er tilbake, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.
Hos Apollo er det reisemålene Phuket og Krabi som utmerker seg mest.
Reisearrangørens markante salgsøkning på reiser til Thailand mener Rivera ikke burde komme som noen stor overraskelse. Flere prestisjetunge medier har nemlig kåret Thailand til «Årets reisemål» i 2025. Blant annet ble det gjestfrie landet tildelt tittelen av det anerkjente magasinet Travel + Leisure – som fremhevet landets majestetiske natur, rike kulturarv og ikke minst kulinariske scene.
– Vakker og frodig natur, spennende kulturopplevelser, førsteklasses gastronomi, milelange strender og en uslåelig gjestfrihet er vanskelig å motstå, konkluderer Rivera. ©