Gebyret for å overskride de fastsatte bagasjereglene på høyhastighetstogene vil være 50 euro, rundt 550 kroner, skriver Euronews.

Maksimal størrelse

De franske TGV-togene (Trains à Grande Vitesse) fraktet 156 millioner passasjerer i fjor, inkludert forbindelsene mellom Frankrike og England. Den franske jernbanen (SNCF) har totalt 364 TGV-togsett, hvorav de fleste er dobbeltdekkere, noe som gir hvert togsett plass til over 500 passasjerer.

Euronews skriver at SNCF ikke er det første togselskapet som innfører bagasjeavgifter på sine høyhastighetstog. Det samme gjorde italienske Trenitalia tidligere i år.

Det statseide franske SNCF kunngjorde tidligere i år om bagasje-restriksjoner på TGV InOui- og Intercité-togene. Bagasje-størrelsen ble satt til maksimalt 70 cm x 90 cm x 50 cm per passasjer pluss et mindre stykke håndbagasje.

Store investeringer

Det er også forskjell på mengden av bagasje som er tillatt på TGV-togene, avhengig av billetttype (Budget, Standard eller Standard Premier). På de dyreste billettklassene kan den reisende for eksempel fritt ta med to stykker storbagasje.

Det er generelt ingen vektgrense, men den reisende må kunne dra bagasjen inn og ut av toget.

For øyeblikket er gjennomsnittsalderen på sporene på Frankrikes jernbanenett rundt 30 år, men dette skal endres i årene som kommer. Flere titalls milliarder skal brukes til å oppgradere deler av nettet.

De fire ulike delene av det nettopp vedtatte anbudet skal gjennomføres i løpet av de neste sju årene. Dette gjelder både fornyelser av konvensjonelle spor så vel som høyhastighetslinjer i hele Frankrike.

1600 store prosjekter er planlagt over hele Frankrike, som vil innebære fornyelse av 1064 kilometer med skinner. ©