Blant cruiserederiene som vil bli berørt av Nice-forbudet er Celebrity Cruises, Holland America Line, Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Royal Caribbean International, som alle anløper Villefranche-sur-Mer.
Erklærte «krig»
Samtidig er ordføreren i Nice under press fra cruiseindustrien om å oppheve cruiseforbudet.
Den globale handelsorganisasjonen for cruiserederier CLIA (Cruise Lines International Association) arbeider for å få reversert forbudet mot store cruiseskip. CLIA mener forbudet ikke minst er en provokasjon mot cruiserederier som gjør sitt for å bygge stadig mer miljøvennlige skip.
Det var i forrige måned at byens ordfører Christian Estrosi innførte forbudet mot ankomst av cruiseskip med kapasitet til over 900 passasjerer. Forbudet gjelder selve havnen i Nice og nærliggende Villefranche-sur-Mer, hvorfra cruiseskip også kan sette av passasjerer som besøker Cote d’Azur, inkludert Monaco.
– Cruiseskip som forurenser og slipper av sine lavprisgjester, som ikke kjøper noe, men bare legger igjen avfallet, er uønsket hos oss, har Christian Estrosi blant annet sagt.
Han har også erklært krig mot Airbnb og krevd at antall Airbnb-boliger for korttidsleie reduseres med 50 prosent.
Tapte inntekter
Passasjergrensen på 900 personer vil bety at flertallet av cruiseskipene ikke kan anløpe Nice og Villefranche. Bare i Villefranche er to av tre anløp i år planlagt med cruiseskip med plass til over 900 passasjerer, skriver den franske avisen Le Monde.
Ved å sette grensen til 900 passasjerer kvitter Nice seg med de store cruiseskipene med plass til mange tusen gjester. Samtidig kan velstående reisende kan seile på high-end cruiseskip komme i land og forhåpentligvis bruke mer penger.
Travel Weekly skriver at med sitt forbud mot nesten alle cruiseskip slutter Nice seg til andre europeiske havnebyer som også opplever cruise og cruisepassasjerer som en for stor belastning. Disse inkluderer Amsterdam, Barcelona, den greske øya Santorini og Venezia.
CLIA sier i sin kritikk av forbudet i Nice at det vil bety ti millioner dollar (ca. 110 millioner kroner) mindre i inntekter i Nice-området alene, og 600 millioner dollar (6,7 milliarder kr) i hele regionen. ©