Flyseselskapet – som etter planen skal gå i partnerskap med SAS – skal i stedet konsentrere seg om den større Charles de Gaulle (CDG).
Falt 60 prosent
Orly åpnet dørene i 1931, og to år senere ble Air France stiftet. Det franske flyselskapet ble offisielt lansert fra Le Bourget flyplass, men selskapet brukte også Orly flyplass.
Og siden den gang har Air France vært til stede på Paris-Orly, som i dag er den nest største flyplassen i den franske hovedstaden etter Paris-Charles de Gaulle.
Dalende etterspørsel gjør imidlertid at Air Frances tilstedeværelse på Orly går mot slutten.
– Økning i videokonferanser, nedgang i innenriks forretningsreiser og det økende skiftet mot togreiser fører til en strukturell nedgang i etterspørselen, skriver Air France i en pressemelding.
I perioden mellom 2019 og 2023 har antall innenlands-passasjerer fra Paris-Orly falt med 40 prosent, mens antall endags-reiser har falt med hele 60 prosent.
Flyttet i 1974
Istedet for Orly vil Air France samle både innenlandske og internasjonale flyvninger fra sin base på Charles de Gaulle. Den eneste ruten som vil fortsette fra Orly er den statsstøttede PSO-ruten (Public Service Order) til Korsika.
LES MER: 7 gode tips til Nice!
I perioden frem til 2026 vil Air France fortsette å fly fra Paris-Orly til Toulouse, Marseille og Nice samt til Frankrikes oversjøiske territorier.
Etter dette er planen at Air France skal forlate Orly, mens datterselskapet Transavia France fortsetter å fly fra flyplassen som ligger sør for Paris.
Air France flyttet hele sin operasjons- og flyvedlikeholdsbase til Orly i 1952. Etter over 20 år med fast base på Orly, flyttet Air France i 1974 det meste av virksomheten til den da nybygde Charles de Gaulle-flyplassen nordøst for Paris.
Begrenset effekt
Frem mot 2026 vil Air France styrke kapasiteten på rutene fra Paris-CDG til Toulouse, Marseille, Nice, Pointe-à-Pitre (Guadeloupe), Fort-de-France og Saint-Denis de La Réunion. I tillegg skal Transavia France etter planen fly til Toulouse, Marseille og Nice fra Paris-Orly fra sommeren 2026.
Air France opplyser at flyttingen fra Orly bidrar til at selskapet kan opprettholde en sterk posisjon i alle markedene det betjener og forbedre konkurranseevnen.
Stengningen av Orly-flyplassen vil ha en begrenset effekt på ansatte i Toulouse, Marseille og Nice, ifølge Air France. Det forventes at de fleste ansatte vil kunne bo på disse flyplassene, og at det i tillegg kun vil være frivillige overføringer og oppsigelser.
Behovet for nye medarbeidere ved Paris-CDG vil være såpass stort i 2026 at alle ansatte ved Orly lufthavn vil få tilbud om jobb der. På denne måten håper Air France at virkningen for de ansatte av nedleggelsen i Orly blir begrenset. ©