Det er Candela P-12 Shuttle – angivelig verdens raskeste elektriske hydrofoilferge – som skal settes inn og bidra til å forbedre transporten i den svenske hovedstaden. Om denne satsingen går som forventet vil den kunne revolusjonere vannbåren kollektivtrafikk verden over.

Stillegående og stabil

Utvikleren av fergene, det svenske marinteknologiselskapet Candela, har nettopp publisert de første bildene av P-12-fergen. Den elektriske hydrofoilfergen vil i første omgang settes inn mellom Stockholm-forstaden Ekerö og sentrum av Stockholm, og har plass til 30 passasjerer. 

Den vil gå i over 50 kilometer (vel 30 knop) i timen.

IKKE NYTT: Candela lager mindre flyvende elfartøy, som denne fritidsbåten.

Slik kan reisende transporteres raskere mellom Ekerö og Stockholm sentrum enn om de måtte bruke hovedstadens undergrunn eller bussruter. I rushtiden er P-12 også raskere mellom de to terminalene enn biler, ifølge Candela. Her er transporttiden i dag én time. Candela P-12 Shuttle skal klare turen på under en halvtime, opplyses det.

– Å seile med P-12 Shuttle, selv i vindfullt vær, vil nesten føles som å kjøre et moderne høyhastighetstog. P-12 er stillegående og stabilt, sier Erik Eklund, leder for forretningsområdet kommersielle fartøy i Candela, i en pressemeldingen

Testing neste år

Neste år skal Stockholm-regionen teste ut P-12 Shuttle over en ni måneders testperiode. Dersom P-12 innfrir forventningene, kan hydrofoilen i fremtiden erstatte de i dag rundt 70 hovedsakelig dieseldrevne fergene i Stockholms kollektivtrafikk. 

Dagens ferge mellom Stockholm-Ekerö har plass til 200 passasjerer. Fem P-12 kan erstatte disse.

Candela håper at når bestillinger på P-12 kommer, kan Candela-anlegget nær Stockholm produsere over hundre eksemplarer av P-12 i året.

Candela-fabrikken anslår at over 600 byer og lokalsamfunn over hele verden kan være potensielle kjøpere av for eksempel P-12-modellen. Det skal være et raskere, billigere og et grønnere alternativ til for eksempel ferger drevet av forurensende fossilt drivstoff.

Det vil i så fall utgjøre en aldri så liten liten revolusjon. Internasjonal shipping står for mer enn tre prosent av verdens CO2-utslipp. Det er mer enn luftfarten.