Satsingen skjer i samarbeid med selskapet Joby, som har utviklet helelektriske fly som kan starte og lande vertikalt. Tjenesten skal ifølge Delta «rulles ut» i New York og Los Angeles i 2024.

Vurderer utvidelse

I en pressemelding sier Delta Air Lines at de «går inn i fremtiden med et nytt partnerskap som vil tillate kunder å komme seg til og fra flyplassen med elektrisk fly»

– I Joby har vi funnet en partner som deler vår pionerånd og forpliktelse til å levere innovative, sømløse opplevelser, sier Deltas administrerende direktør Ed Bastian i en uttalelse.

– Dette er en banebrytende mulighet for Delta til å levere en tidsbesparende, unik førsteklasses tilbringer-tjenester for våre kunder.

Hva denne tjenesten vil koste er foreløpig uklart. Delta har allerede investerte 60 millioner dollar i Joby – vel 600 millioner kroner – og vurderer å utvide sin totale investering i fremtiden opp mot to milliarder kroner.

Flere som satser

Når den er klar vil Jobys «taxi»-tjeneste integreres direkte i Deltas kundevendte kanaler. Jobys fly, som ser litt ut som helikoptre med flere propeller, har fløyet mer enn tusen testflyvninger, ifølge selskapet.

– Vi deler Deltas urokkelige forpliktelse til å levere sømløse og bærekraftige reiser til kunder, sier Jobys grunnlegger og administrerende direktør JoeBen Bevirt blant annet i uttalelsen. 

– Deres historie med innovasjon, sammen med deres enorme operasjonelle ekspertise og lederskap når det gjelder klimaendringer, gjør dem til utrolige partnere for Joby.

I tillegg til Delta har flere andre flyselskaper investert i elektriske fly, som United Airlines, som i september kjøpte 200 fireseters elektriske taxifly. Hawaiian Airlines er et annet amerikansk selskap som har investert i elektriske sjøglidere, som kan brukes til bærekraftig øy-til-øy-transport.

I forrige måned tok et helelektrisk passasjerfly av for første gang, bygget for å betjene flyreiser fra 250 til 400 kilometer. ©