Tilsynet mener reklamen kunne få forbrukere til å tro at det er bærekraftig å reise med nederlandske KLM.
Uten grunnlag
Radioreklamen ble sendt på lufta i 2023. Der het det at man kunne reise mer bærekraftig ved å fly med KLM fordi selskapet framover skulle bruke «en del bærekraftig drivstoff».
Det var imidlertid kun snakk om at én prosent av drivstoffet skulle være det som ifølge EU-regler kan betegnes som bærekraftig.
Forbrukertilsynet mener at flyselskapet dermed ikke hadde grunnlag for å hevde at man tok «et stort skritt» i retning av å reise mer bærekraftig, slik det ble hevdet i reklamen.
I søkelyset
KLMs presseansvarlig sier at selskapet avventer neste steg i saken, og at de jobber med å forbedre sin kommunikasjon mot kundene.
– KLM anerkjenner viktigheten av å tilpasse seg disse endringene og aktivt justere vår markedsføringspraksis til de nyeste reglene og retningslinjene, heter det i en uttalelse fra selskapet.
Det danske forbrukertilsynet har over lengre tid hatt søkelys på bruken av begrepet bærekraft i reklamer. Før jul godtok bilprodusenten BMW en bot på vel 4,7 millioner norske kroner for å ha betegnet seg selv som «verdens mest bærekraftige bilprodusent». ©