Etter lanseringen av det nye flyselskapet i oktober har spekulasjonene gått høyt om hva barnet skal hete. Mange ønsket seg Braathen tilbake i den norske flyfloraen, men den gang ei.

Navnet blir Flyr, og har satt seg som mål å «sikre tilbudet på det norske stamrutenettet, samt fly direkte til kjente europeiske reisemål».

Skeptiske

– Navnet reflekterer enkelheten i selskapet og produktet vi er i ferd med å bygge, sier initiativtaker Erik G. Braathen i en pressemelding, og fortsetter:

– Vi starter opp Flyr med mål om å levere den enkleste flyreisen, basert på passasjerenes behov. Navnevalget utfordrer kanskje tradisjonelle regler og forventninger, og på samme måte ønsker vi å være en utfordrer innen luftfarten. Fly er det vi kan best, og det eneste vi skal drive med.

TEAMET: Disse skal jobbe med å bygge opp Flyr, med Tonje Wikstrøm Frislid i spissen. Fra venstre: Peer Bratlie, Madeleine Rieber Waldjac, Tonje Wikstrøm Frislid, Bjørn Erik Barman-Jenssen, Thomas Ramdahl og Eline Sophie Skogen (Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen)

Flyr består av folk med solid kompetanse og erfaring fra sentrale roller i norsk luftfart. Tonje Wikstrøm Frislid (45), også hun med lang erfaring fra bransjen, blir toppsjef i Flyr.

Flyr er ifølge den samme meldingen «skapt for det norske markedet etter Corona-pandemien».

– Vi bygger opp et flyselskap fra bunnen av, basert på mange års erfaring, med en størrelse, organisasjon og forretningsmodell som er tilpasset denne fremtiden, sier Wikstrøm Frislid, påtroppende administrerende direktør i Flyr.

Mange er skeptiske til oppstarten. En søknad om støtte fra Staten førte ikke frem. Det betyr at Flyr må hente inn milliardene som vil kreves i oppstartsfasen andre steder fra.

«Hvis det selskapet kommer i luften blir jeg overrasket. Virket omtrent like realistisk som Fly Nonstop eller Air Krabi…» er blant kommentarene på Facebook.

Enkel modell

Innsigelsene har ikke avskrekket initiativtakerne.

– Vi må alle fly mindre i årene fremover for å ta vare på miljøet. Nettopp derfor bygger vi opp et selskap som ikke avhenger av å få stadig flere å fly stadig mer for å oppnå lønnsomhet, sier Wikstrøm Frislid i pressemeldingen.

Flyr skal skille seg fra andre forretningsmodeller innen luftfarten ved å være mer bærekraftig for miljø, samfunn og økonomi,

– Målet med Flyr er å levere den enkleste flyreisen, på en mest mulig bærekraftig måte. Selskapet vil rendyrke det digitale produktet overfor passasjerene, og fly færre, smartere flyvninger til steder og tider folk har behov for å reise, sier Wikstrøm Frislid

Flyr skal bygges opp for reisende i Norge. Ansatte vil ifølge Braathen være direkte ansatt i selskapet, med norske lønns- og arbeidsvilkår. Selskapet er ledet fra Norge, med en flyflåte, organisasjon og forretningsmodell rettet mot det norske markedet.

Etter at satsingen ble lansert høsten 2020 har selskapet vokst fort, og teller nå 30 ansatte som jobber fulltid med å få Flyr på vingene. ©