Reisemålene som vil se færre cruiseskip sliter allerede med overturisme i større eller mindre grad. Amsterdam, Barcelona, Bergen, Dubrovnik, Mallorca, Santorini og Venezia er blant de kjente reisemålene som på ulike måter har innført restriksjoner for å få cruiseskip mer på avstand.
Mindre enn ti prosent
I år forventes det at 35,7 millioner passasjerer, de fleste fra USA etterfulgt av Kina, Tyskland og Storbritannia, vil seile på et havgående cruiseskip. Det er en økning på over 13 prosent fra 31,5 millioner i fjor – som var seks prosent høyere enn tallet fra 2019, året før pandemien.
LES MER: På tokt i Andamanhavet!
Det viser nye tall fra den internasjonale cruiseorganisasjonen Cruise Lines International Association (CLIA).
Verdens største cruisemarked er Karibia, med 40 prosent av cruisekapasiteten som tilbys markedet. 16 prosent av skipene seiler i Middelhavet, mens Nordvest-Europa, inkludert Skandinavia, samt Asia og Stillehavsregionen, begge har mindre enn ti prosent av årets cruisekapasitet.
Kastet ut cruiseskipene
Selv om nye cruiseskip blir stadig mer miljøvennlige og blant annet kan bruke landstrøm i havner som har denne muligheten, forurenser de fortsatt, mener kritikerne. Det er også derfor flere europeiske havner fraber seg cruiseskip – eller gjerne vil ha dem vekk fra for eksempel bysentrum, skriver nettstedet Euronews.
Dette gjelder blant annet Barcelona og Venezia. I Barcelona ble cruiseskipene fjernet fra Nordterminalen i fjor. Nå bruker rundt 340 cruiseskip årlig Moll d’Adossat-kaiområdet, som ligger lengst unna boligområder.
I 2026 forventes Sørterminalen å stenge for anløp av cruiseskip. I stedet må de bruke en mer fjerntliggende terminal.
Allerede i 2021 kastet Venezia cruiseskip ut av sentrum. I stedet kan de legge til i industrihavner langt fra selve Venezia. Dette har ført til at noen cruiserederier helt har kuttet Venezia fra sine reiser.
Bidrar lite
På den største spanske middelhavsøya Mallorca har myndighetene innført restriksjoner på hvor mange og hvor store – målt i passasjerer – cruiseskip har lov til å anløpe hovedstaden Palma de Mallorca. Regelen er nå at det kun kan være tre cruiseskip i havnen samtidig – og kun ett av disse kan ha kapasitet til over 5000 passasjerer.
I Amsterdam har byrådet forbudt cruiseskip fra terminalområder nær byen. Amsterdam vil også stramme inn vilkårene for anløp av elvecruiseskip.
LES MER: Sjøveien til Kroatia!
Samtidig har Amsterdam gjentatte ganger økt skattene på cruiseskip og cruisepassasjerer.
Et gjennomgående argument fra cruiseindustrien og dens støttespillere er at de mange millioner cruisepassasjerene bidrar til reisemålenes lokale økonomi.
En fersk undersøkelse fra Bergen, som et flittig brukt stopp for cruiseskipene på vei til de norske fjordene, viste at opptil 40 prosent av cruisepassasjerene i gjennomsnitt oppholder seg om bord under oppholdet i havnen – og at de som går i land, bruker i snitt i overkant av 150 kroner. ©