Piloter, sikkerhetsvakter og terminalteknikere har gjennomført eller varslet at de legger ned arbeidet noen steder. Det fører til en rekke kanselleringer, og ytterligere streiker er meldt de kommende ukene. Det dekkes ikke av reiseforsikringen.

Dekkes ikke

– At det skjer midt i fellesferien er fortvilende for de mange som reiser, sier skadesjef Petter Lassen i Frende, i en pressemelding.

Før sommeren spurte Norstat tusen nordmenn på vegne av forsikringsselskapet om deres reiseplaner i sommer. Nesten én av tre skal fly til ferien i år.

– Problemene kan påvirke reisen din selv om du ikke skal innom stedene der det er mest urolig. Om et fly ikke kommer seg avgårde for å hente deg i tide står det ikke et annet klart for å ta over, sier Lassen.

Blir du rammet av kanselleringer, streik eller forsinkelser i sommer må du alltid starte med å kontakte selskapet du reiser med. Det er de som har ansvar for reisen din og skal svare på hva de dekker og når du kan forvente å få reise videre.

Byrået eller selskapet du har bestilt hos skal tilby ny reise, mat, drikke eller overnatting hvis forsinkelsen er lang nok. Alternativt skal du få refundert reisen av dem. 

– Streik er ikke dekket av reiseforsikringen, understreker Lassen

Ta vare på kvitteringer

Får du ikke dekket ekstrakostnaden forsinkelsen eller kanselleringen gir kan du kontakte forsikringsselskapet ditt. Skyldes forsinkelsen uvær eller teknisk feil, kan du få hjelp med overnatting og innhenting av reiseruten.

– Du kan ha krav på økonomisk kompensasjon fra flyselskapet hvis forsinkelsen eller kanselleringen skyldes teknisk trøbbel, manglende mannskap til transportmiddelet eller liknende som flyselskapet har ansvar for.

Blir bagasjen din forsinket eller forsvinner har en god reiseforsikring en sum du kan handle for mens du venter, eller som skal hjelpe deg gjennom ferien om den aldri dukker opp.

– Husk å ta vare på alle kvitteringer for ting du legger ut for selv på grunn av trøbbelet, sier Lassen.

Ingen garantier

Han råder alle som skal ut på tur om å sjekke info på nettsidene til flyplassen før avreise.  Forbrukerrådet sine nettsider har også mye nyttig informasjon om hva du kan få hjelp med om noe skjer.

– Der finner du informasjon om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise, eller hva som skjer med pakkereiser eller hotellovernattinger, sier han.

Ingen kan sikre seg mot flytrøbbel før de drar avgårde, men to ting kan du gjøre for å unngå å bli en del av kaoset som kan oppstå.

Husk dette!

Reis så lett som mulig. Ta med deg minst mulig ting og helst bare håndbagasje. Husk i hvert fall å pakke med deg alt du virkelig trenger i håndbagasjen, som medisiner, pass, kort, penger, billetter, hotellreservasjoner, Europeisk helsetrygdekort og reiseforsikringsbeviset ditt. Mobillader og litt klær er også godt å ha tilgjengelig hvis det skjer noe uforutset.

Du bør også unngå mellomlandinger i størst mulig grad. Jo flere stoppunkter du har på reisen, jo større er sannsynligheten for at du møter forsinkelser underveis. ©