For inneværende sesong tilbys skientusiaster fire dagskort til alle sesongkortinnehavere.
Stor verdi
– Dette er et viktig skritt i vår satsning på å gjøre fjellopplevelsene mer tilgjengelige og fleksible for våre gjester, sier Odd Stensrud, daglig leder hos alpinaktøren Alpinco.
– Ved å inkludere alle våre reisemål i ett sesongkort, gir vi større valgfrihet og muligheten til å utforske flere av Norges vakreste fjellområder, sier han.
Alpinco gir muligheten til å teste ut fordelene med det nye sesongkortet allerede denne vinteren, ved å tilby en overgangsordning. Alle som har sesongkort i Hafjell/Kvitfjell vil få fire dagskort inkludert til bruk i Oppdal.
Tilsvarende får sesongkortinnehavere i Oppdal fire dagskort til bruk i Hafjell og Kvitfjell.
– Vi ser stor verdi i å la våre gjester oppleve hele bredden av det Alpinco har å tilby. Denne ordningen gir både lokalbefolkning og tilreisende en forsmak på det vi kan tilby i årene som kommer, fortsetter Stensrud.
En suksess
Alpinco kjøpte nylig Oppdal Skisenter og har ifølge en pressemelding store ambisjoner for utviklingen av reisemålet, både sommer og vinter. Oppdal er allerede en godt etablert som skireisemål, men Stensrud ser et stort potensial for videre vekst.
– Vi har brukt de siste månedene på å bli kjent med bygda og de som jobber her, sier han.
Ifølge ham har Alpinco ambisiøse og langsiktige planer for å utvikle Oppdal til «en topp destinasjon i Norden», både for ski- og helårsturisme.
– Med vårt solide fundament fra Hafjell og Kvitfjell, vil vi bidra med vår erfaring og våre systemer for å realisere dette potensialet, sier Stensrud.
Skitoget til Hafjell og Kvitfjell har vært en suksess. Nå håper Alpinco på å la Dovrebanen knytte alle tre reisemål sammen.
Felles løsning
Fra sesongen 2025/26 vil alle korttyper, også dags- og flerdagerskort, gi tilgang til Hafjell, Kvitfjell og Oppdal. Dette betyr at gjester med for eksempel 7-dagerskort kan utforske alle reisemålene med ett og samme kort.
Det at de tre reisemålene ligger på rad og rekke langs Dovrebanen og muligheten til å sy det sammen med ett felles heiskort var noe av det som gjorde oppkjøpet av Oppdal attraktivt for Alpinco.
– Det å implementere en felles teknisk løsning for destinasjonene er en stor investering og en kompleks operasjon, sier Jonas Bjørnerud, kommersiell leder i Alpinco.
Derfor vil det ifølge ham ta litt tid, men det vil være på plass fra neste sesong.
– Vi har stor tro på at dette vil gjøre Alpinco, og våre reisermål enda mer attraktive for både norske og utenlandske gjester.
Sterk i troen
De siste fem årene har Alpinco opplevd en nær dobling i omsetning, og reisemålene utvikler seg stadig mot å bli lønnsomme helårsdestinasjoner, skriver selskapet i en pressemelding.
– Vi ser en økende interesse for Norge som ferieland, både blant nordmenn og internasjonale gjester, sier Bjørnerud.
– E6 og Dovrebanen som binder våre destinasjoner sammen er en grønn link til store markeder. Dette gjør det mulig å for flere å oppleve fjellopplevelser i verdensklasse, sier han.
Alpinco legger bak seg tre sesonger med det Bjørnerud omtaler som en «all time high». @
– Veksten vi opplever gir oss stor tro på at Norge vil bli enda mer populært som reisemål i årene som kommer. Vi gleder oss til å fortsette å utvikle våre reisemål for å gi enda flere gjester muligheten til å oppleve det beste av norsk fjellandskap året rundt, avslutter Bjørnerud. ©