Med den økende bruken av de små, oppladbare batteripakkene som brukes til å lade mobiltelefoner, AirPods og lignende på farten, tar flyselskapet Emirates grep for å minimere risikoen forbundet med å bruke dem i luften.
Vanskelig å kontrollere
Passasjerer har fortsatt lov til å ha med seg én nødlader under spesifikke betingelser, men de er ikke tillatt å brukes i flykabinen. Dette inkluderer både ladeenheter eller lading av selve nødladeren via flyets strømforsyning.
En nødlader drives hovedsakelig av litiumion- eller litiumpolymer-batterier. Disse kan, gjennom en rekke kjemiske reaksjoner under de rette forholdene, skape en rask og ukontrollerbar temperaturøkning.
Resultatet kan være brann, eksplosjoner eller utslipp av giftige gasser.
Flere tiltak
Selv om de fleste telefoner og annen avansert elektronikk har et internt system for å forhindre overlading, mangler mange slike nødladere disse sikkerhetsmekanismene.
Dette utgjør en økt risiko, og verdens største flyselskap iverksetter følgende tiltak fra 1. oktober:
- Passasjerer kan ha med seg én nødlader med en maksimal kapasitet på 100 wattimer (Wh).
- Nødladere er ikke tillatt å brukes til å lade personlige enheter om bord.
- Det er ikke tillatt å lade en nødlader ved hjelp av flyets strømforsyning.
- Alle nødladere som medbringes om bord må ha synlig informasjon om kapasiteten.
- Nødladere må ikke plasseres i bagasjerommet over hodet, men må være i setelommen eller i en veske under setet foran deg.
- Nødladere er ikke tillatt i innsjekket bagasje (allerede fastsatt i Emirates’ bagasjepolicy). ©








