En rekke byer rundt om i verden vurderer en renere og mer effektiv offentlig transport, der kutt i karbonutslipp inngår. For byer med vannbåren transport kan en høyteknologisk ferge i Sverige snart sette en ny standard.
Betydelig raskere
I farten gjennom Stockholms skjærgård gir elbåten P-12 knapt lyd fra seg når den glir vel en meter over vannet. Utviklerne hos elbåtprodusenten Candela håper fergen, som nylig ble sjøsatt, kan innlede en ny æra innen denne typen offentlig transport.
– Energi-besparelsen vi får ved å løfte opp båten ved hjelp av foilene gir oss hastigheten og rekkevidden vi trenger for å få dette til å fungere på batterier, sa Erik Eklund til nyhetstjenesten AP.
Han er ansvarlig for divisjonen for kommersielle fartøyer hos Candela.
Det sjøsatte fartøyet er designet for å frakte 30 passasjerer med en maksimal hastighet på 30 knop (56 km/t), som betydelig raskere enn andre elektriske passasjerferger.
Den oppnår dette med hydrofoilvinger i karbonfiber som løfter båten opp av vannet, og reduserer luftmotstand.
Finjustering
En ekstra fordel er at fartøyet er unntatt fra fartsgrensen på 12 knop i Stockholm fordi det ikke etterlater seg kjølvann – bølger laget av en båts skyv gjennom vann, som øker med fart og kan oversvømme andre fartøy eller erodere strandlinjen.
P-12 er fortsatt i testing, men går nå mellom Stockholm-forstaden Ekerö og sentrum som en del av et ni måneders pilotprosjekt.
Fergen vil kutte reisetiden fra Ekerö med konvensjonell offentlig transport fra 55 minutter til 25 minutter.
Candela ønsker å bygge videre på erfaringene fra lanseringen av sin mindre elektriske hydrofoil fritidsbåt. Ombord finjusterer ingeniører hydrofoilene, som reguleres av en datamaskin hundre ganger i sekundet for å kompensere for endringer i sjøen og eliminere effekten av eventuelle bølger.
Fartøyet kan operere i bølger på opptil to meter.
– Ingen kø på vannet
Candela håper i tillegg til Stockholm at slike båter vil lede til elektrifiseringen av vannbåren kollektivtransport i byer som San Francisco, New York og Venezia.
– Ambisjonen for Stockholm-regionen er å utvide kollektivtransporten på vann, fordi vi tror det er en av nøklene for å gjøre kollektivtransport mer attraktiv, sa visepresident for regionstyret i Stockholm Gustav Hemming.
Det var rundt 6,2 millioner båtturer med kollektivtransport i Stockholm-regionen i 2022, og selv om båttrafikken fortsatt er en liten del av hele kollektivtransportsystemet, er det den raskest voksende kollektivtransporten etter Corona-pandemien.
– Veiene våre er overbelastet, og det er veldig dyrt og lite miljøvennlig å bygge nye, sier Hemming.
– Men her ligger vår tradisjonelle infrastruktur klar, og det er ingen kø på vannet.
Bruken av hydrofoiler for å heve et fartøy opp av vannet for å redusere luftmotstand er ikke nytt. Skipsdesignere har eksperimentert med teknologien i mer enn et århundre, men kostnader og vedlikeholds-problemer har så langt forhindret en utbredt bruk.
Nytt lettvekts karbonfiber-materiale har imidlertid ført til et comeback for teknologien blant annet i eliteseiling, og med effektive elektriske motorer og høye kostnader for tradisjonelt drivstoff gir den en mulighet innenfor den offentlige transportsektoren.
Må holde tritt
– Vi vet at marine fartøyer ofte er energihungrige, og den begrensede energitettheten til dagens batterier vil være en barriere for elektrifisering av en marin flåte, forklarer Arash Eslamdoost,.
Han er førsteamanuensis i anvendt hydrodynamikk ved Chalmers tekniske universitet i Gøteborg.
– Det er her hydrofoil kommer inn som en radikal løsning for å få mest mulig ut av den begrensede elektriske kraften ombord.
LES MER: Storsatsing på elektriske kanalbåter!
Globalt er flere elektriske passasjerferger med hydrofoil under utvikling. I Storbritannia har Artemis Technologies annonsert planer for en helelektrisk hydrofoilferge som skal operere i Nord-Irland mellom Belfast og nærliggende Bangor, muligens allerede neste år.
Robin Cook fra det svenske transportverket sier den maritime næringen er moden for endring, spesielt for kortreiste forbindelser. Men han understreker at offentlig infrastruktur må holde tritt med den siste utviklingen og ikke minst oppmuntre til dette gjennom insentiver.
– En viktig del av elektrifiseringen er når skipene kobler seg til havnene gjennom landstrømforsyningen, sier han.
– Og her spiller havnene en veldig viktig rolle for å sørge for at infrastrukturen er på plass når teknologien er klar til bruk. ©