De amerikanske tallene knytter seg til seks-syv selskaper som er villige til å avsløre antallet. Trolig er tallene betydelig høyere enn de foreløpig registrerte.
I USA er for øvrig frontene langt skarpere mellom de som bærer masker og de som påberoper seg grunnlovsretten når de nekter.
– Såvidt meg bekjent er ingen nektet ombordstigning hos oss, sier pressesjef John Eckhoff til Way2Go.
Han var selv tilstede på Gardermoen da SAS innførte munnbind 18. mai.
– Da var jeg positivt overrasket over mottakelsen av dette tiltaket, sier han videre.
Den gang hadde alle munnbind med seg, og tok dem på seg før ombordstigning..
– Slik er det fortsatt, hevder Eckhoff.
Han innrømmer dog at det er dem som tar en diskusjon rundt bruken av munnbind med de ansatte ombord når de sitter i setet, men det hører ifølge ham til sjeldenhetene.
Hos flyselskapet Delta havner de som nekter maskebruk på den såkalte «no-fly-listen». Passasjerene blir med andre nektet videre flyvning med selskapet inntil videre. Denne listen omfatter også passasjerer som ikke får fly med selskapet av andre grunner, som dårlig oppførsel eller «respektløs omgang med sikkerhets-forskriftene».
Delta er også det selskapet som har registrert flest passasjerer som er nektet adgang – totalt 270 frem til nå. Det skyldes trolig at i perioden der mange var usikre på hvor alvorlig tiltaket var innførte selskapet tidlig nulltoleranse.
United er nummer to på listen med 180.
Dette skjedde da en passasjer på et amerikansk fly nektet å bruke ansiktsmaske (artikkelen fortsetter under videoen):
Uansett er det ingen store tall når man ser på politikken som er knyttet til maskebruken i USA, og de store passasjertallene sammenlignet med Norden. Amerikanerne rullet ut bruken ganske tidlig i pandemien, og satte langt på vei en standard. Der har man også flere steder utvidet bruken til å gjelde ved innsjekkings-skranker og lounger.
Norwegian opplever ifølge selskapets kommunikasjonssjef Charlotte Holbergh Jacobsson stor forståelse for kravet om munnbind, og har opplevd ved noen svært få enkelttilfeller at de har måttet nekte passasjerene ombordstigning.
– Vi har dog ingen eksakte tall, og det skjer ekstremt sjelden, understreker Holmberg Jacobsson til Way2Go. ©